Zo kom je als kleine ondernemer in drie stappen online

Door Manon op 28 november 2014

Zonder website besta je niet, ben je bijna onzichtbaar. Een website is daarom tegenwoordig onmisbaar. Wanneer een nieuwe klant je probeert op te zoeken en je niet vindt, heeft hij dan wel een betrouwbare partner gevonden? Besta je wel echt? Ook nieuwe klanten vinden je via een website. Het is een communicatiemiddel dat niet mag ontbreken voor je bedrijf. Maar hoe kom je als kleine ZZP’er dan online?

Stap 1: Domein

Zonder domeinnaam geen website. Dit is een onmisbare stap in het proces om jezelf online te gaan presenteren.

Kies een sterke domeinnaam

Begin met de keus van je domeinnaam. Een leuke en creatieve manier om een domeinnaam te bedenken kan een brainstorm zijn. Nodig een paar mensen uit en ga er voor zitten. Hou daarbij de volgende tips (of spelregels) in gedachten. Een domeinnaam moet:

  • Gemakkelijk te onthouden zijn,
  • Niet te lang zijn,
  • Goed uit te spreken zijn en
  • Het liefst geen koppeltekens bevatten (anders maximaal 1).

De keuze: merknaam of niet?

Het is een optie om te kiezen voor een domeinnaam zoals bosschesuites.nl of loodgieterdenbosch.nl. Deze domeinnamen kunnen voordeel opleveren in de zoekmachine omdat ze zoekwoorden bevatten maar het is niet zeker dat dit in de toekomst ook voordeel op zal blijven leveren. Deze domeinnamen zijn wel makkelijk te onthouden maar bouwen weer geen naamsbekendheid voor je merk op.

Bij voorkeur neem je een merknaam op in je domeinnaam. Dit kan de naam van je bedrijf zijn maar zal voor veel ZZP’ers ook de eigen naam betekenen. Naast het opnemen van je merk of naam kun je opnemen wat je doet, voorbeelden zijn hotelbosschesuites.nl en fysiobeterbewegen.nl.

Leg ‘m vast!

Alle domeinregistrars bieden de mogelijkheid om te controleren of je domeinnaam nog vrij is. Je kan het ook bij sidn.nl controleren. De stap om ‘m vast te leggen is bij alle registrars erg simpel. Heb je besloten wat je wilt en kan je hem vast leggen? Doe dat dan.

Overweeg ook om niet alleen jegekozendomeinnaam.nl vast te leggen maar ook jegekozendomeinnaam.com, jegekozendomeinnaam.be en/of andere extensies. Op die manier kun je jouw merknaam beschermen tegen ongewenste praktijken. Concurrenten kunnen er dan niet van doorgaan met jouw mooie naam.

Stap 2: Website & Design

Voor ZZP’ers zonder webshop zal vaak een simpele website voldoen. Begrijp me niet verkeerd: simpel staat niet gelijk aan leeg, oubollig en lelijk. Er zit kracht in eenvoud. Maak het jezelf daarom niet te moeilijk en kies voor een betrouwbaar open source content management systeem. Zelf geven wij de voorkeur aan WordPress en draaien daar zelf ook op. Maar een alternatief is Drupal. Vaak zijn deze ook heel gemakkelijk zelf te installeren via een hosting partij.

Een website kan niet zonder design en er zijn een aantal mogelijkheden. Kies je voor lowbudget, betaald of professioneel design?

Lowbudget

Zowel voor Drupal als WordPress (en andere open source content management systemen) zijn gratis designs te krijgen. Op zich prima wanneer je echt lowbudget wil starten maar op de lange termijn geen goed idee. Ze stralen geen kwaliteit uit en zullen meer kopzorgen dan opbrengsten bezorgen.

Betaalde designs

Er zijn ook betaalde designs verkrijgbaar via platform zoals Themeforest. Voor 30 tot 50 dollar heb je dan een thema wat er in ieder geval professioneel uit ziet. Het nadeel is dat het vaak niet gepersonaliseerd is op jou of jouw bedrijf. Het is het net niet.

Professioneel design

Ons advies zou daarom ook altijd zijn om voor een webbouwer en designer te gaan. Zij zijn er in alle vormen en maten (en prijsklassen). Kies een betrouwbare partner. Vraag altijd naar voorbeelden van zijn werk en/of naar referenties. Op die manier kun je zien of de stijl bij je past en of andere klanten tevreden zijn geweest.

Stap 3: Hosting

Wij zetten de keus voor hosting bewust als laatste stap neer (het zou ook als stap 2 kunnen). Dit doen we omdat de wensen waar je over na hebt gedacht in de vorige stap de keuze voor hosting beïnvloeden. Kies je bijvoorbeeld voor een webbouwer dan kan het zijn dat hij voorkeur heeft voor bepaalde hosting of jou zelfs extra voordeel kan bieden op een eigen server. Ga je het zelf uitzoeken? Let dan op de volgende punten:

Bereikbaarheid van je website (uptime) & van de helpdesk

Wanneer mensen je website willen bezoeken moet deze altijd beschikbaar zijn. Het liefst heb je een uptime van 100%. Dat is niet erg realistisch want er moet af en toe ook onderhoud uitgevoerd worden op je server. Uptime is belangrijk en moet minimaal 99% zijn.

Naast het feit dat jij wilt dat je website online is wil je het liefst ook dat áls er iets misgaat je altijd iemand kan bereiken bij je hosting partij. Let daarom op de openingstijden van de partij met wie je in zee gaat. Kun je ze 24 uur per dag en 7 dagen per week bereiken?

Locatie van de servers

De fysieke locatie van de servers is belangrijk voor de snelheid van je website. Wanneer jouw bedrijf zich vooral (of volledig) op Nederland richt kun je het beste kiezen voor een hosting partij met een fysieke serverlocatie in Nederland.

Match je behoefte met het aanbod

In de vorige stap heb je bedacht wat je wilt aan systemen en design. Deze systemen hebben hun eigen vereisten en sommige hostingpartijen zijn gespecialiseerd in het aanbieden van servers die ingericht zijn voor systemen zoals WordPress en Drupal. Maar bedenk ook hoe groot je server moet zijn en hoeveel verkeer er zal zijn om te bepalen wat voor pakket je nodig hebt. Vraag hierbij advies wanneer je het niet weet of gebruik een keuzehulp.

Laat je adviseren

Heb je een keus gemaakt en wil je controleren of andere klanten tevreden zijn? Of kan je nog niet kiezen en ben je überhaupt op zoek naar ervaringen van anderen? Bezoek dan websites zoals webhosters.nl en hostingvergelijken.eu om ervaringen van anderen over hun web hosting te lezen. Op die manier maak je gegarandeerd een betere keus.

En zo ben je in drie stappen online. Van domein tot website & design en hosting. Belangrijk is dat deze drie eenvoudige stappen goed doordacht moeten worden. Wees niet bang om hulp in te schakelen. Als ZZP’er doe je dit één keer, maar een professional heeft dit al veel vaker gedaan en kan je adviseren en helpen.

Kopje koffie?

Een vrijblijvend gesprek tussen jou en ons.

Benieuwd wat Vizien voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek tussen jou en ons. Onder het genot van een kopje koffie helpen we je graag met al je (online) marketingactiviteiten.

Glaasje wijn?

Een vrijblijvend gesprek tussen jou en ons.

Benieuwd wat Vizien voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek tussen jou en ons. Onder het genot van een glaasje wijn helpen we je graag met al je (online) marketingactiviteiten.

Maak een afspraak