Binnenkort is de Sint al weer jarig en niet al te lang daarna komen Kerst en Oud&Nieuw voorbij. Het nieuwe jaar staat bijna letterlijk voor de deur. Naast het feit dat je natuurlijk prachtige inhakers klaar hebt staan voor deze momenten is het een mooie tijd om eens vooruit te blikken naar het nieuwe jaar. Vijf trends voor 2015 op een rij.
In Nederland beschikt ruim 72% van de Nederlandse consumenten over een smartphone. Men spendeert al meer tijd via zijn mobiel op internet dan via een laptop of desktop. Het mobiele bezoek aan e-commerce sites ging in 2014 richting de 40% en de verwachting is dat dit in 2015 verder zal groeien en dus groter zal worden dan het bezoek vanaf de desktop.
Het is bekend dat conversiepercentages vanaf mobiel en tablet tegenvallen ten opzichte van desktop bezoekers. Factoren zoals een responsieve website, speciale aanbiedingen voor mobiel en e-mail marketing zijn goede strategieën om in te spelen op de mobiele bezoeker.
Je doelgroep wil niet meer constant gevolgd en gestoord worden door advertenties. Wanneer zij zelf op zoek gaan naar informatie, diensten, producten en/of merken moeten ze dat kunnen vinden. Dit wordt ook wel inbound marketing genoemd, een vorm van non-interruption marketing. De grootste aanjager van inbound marketing is content. Met kwalitatieve en geoptimaliseerde content kun je die vindbaarheid verbeteren.
Diezelfde content kan ingezet worden tijdens betaalde promotie om ook dan de doelgroep op een niet-commerciële manier te trekken. Zo is het de basis van inbound marketing en aanjager van je e-mail marketing, CPC campagnes en andere online marketing activiteiten.
Goede teksten blijven belangrijk. Zeker bij B2B marketing blijven blogs, cases, whitepapers en ebooks belangrijke vormen van content. Bij B2C webshops zullen goede categorieteksten, productteksten en een goed gevuld blog belangrijk blijven.
Echter, kanalen zoals Instagram, Pinterest, Youtube, Google+ Hangouts, etc zullen in 2015 alleen maar belangrijker worden. Deze worden ook steeds toegankelijker en er is een toenemende trend dat ondernemingen er ook actief zijn. Bloggers worden Vloggers en webshops maken in toenemende mate diverse soorten video’s voor hun e-commerce site.
Het is het tijdperk van de consument. Door technologische ontwikkelingen kunnen consumenten op elk moment van de dag de informatie opvragen die zij zoeken. Het onderscheidend vermogen wordt daarmee onder druk gezet. Natuurlijk blijft in veel gevallen de elasticiteit een belangrijke factor maar tegelijkertijd zien we dat je met kwaliteit het verschil kan maken. En deze kwaliteit moet in alle facetten van je online marketing naar voren komen. Product, Prijs, Promotie en Plaats moeten stuk voor stuk van kwalitatief hoogstaand zijn. Dat betekent de hoogste kwaliteit content, maar ook goede klantenservice, webcare, bereikbaarheid, levertijd, etcetera. Als de consument het ergens anders beter kan krijgen dan zal hij dat doen.
Zowel bij de zoekmachine als op websites is er een trend gaande van verdere personalisatie. Dezelfde zoekopdracht zorgt voor verschillende resultaten voor verschillende webgebruikers. Bovendien zijn er diverse bedrijven die het ook mogelijk maken de website verder te personaliseren n.a.v. het gedrag van de bezoeker. Kiest je bezoeker voor maatje S, toon dan de volgende keer alleen maar artikelen met maatje S op de homepagina.
Deze personalisatie zal een steeds grotere rol gaan spelen op internet en dus in je online marketing activiteiten. Een sterk merk kan daarmee dan ook het verschil maken wanneer consumenten overal al op hun wenken worden bediend.
Kijkend naar het grote geheel zal de online marketeer in 2015 gevoelig moeten zijn voor alle ontwikkelingen die spelen. Niet alleen omdat hij in alle online marketing ruis de juiste kanalen op moet zoeken maar ook omdat hij zich moet realiseren dat de consument per dag zo veel marketing initiatieven tegen komt dat ook daar ruis ontstaat. De beste marketeers zullen met hun kwaliteit en uniekheid door de ruis heen kunnen komen en klaar staan voor de consument die hen weet te vinden.
Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.
Neem contact op