Vizien
Door maart 4, 2016 4 min

2016: hét jaar om met content marketing aan de slag te gaan

Ben je met je onderneming nog niet echt met content marketing gestart? Dan wordt 2016 jouw jaar. 2016 is in Nederland namelijk hét jaar om met content marketing aan de slag te gaan. Waarom? Dat licht ik graag toe in dit blogartikel.

Waar het in Nederland nog steeds een trend is om iets met content marketing te gaan doen, staat 2016 op het gebied van content marketing in de Verenigde Staten in het teken van de ‘content shock’. Content marketing is in de VS zo een trending topic dat het daar moeilijk wordt om straks nog op te vallen in en met alle content die daar gepubliceerd wordt.

In ons land lopen we wat betreft content marketing flink achter op de VS. Maar relatief weinig bedrijven maken serieus werk van dit vakgebied en houden dit daarna ook vol. Want content marketing kost nou eenmaal tijd.

Waarom nu?

Wat is dan het juiste moment om met content marketing aan de slag te gaan? Nu meteen! Waarom nu? Aangezien wij Nederlanders ernstig op zoek zijn naar interessante, inspirerende en relevante content in onze eigen taal. We hebben behoefte aan informatie bij de besluitvorming van een aankoop. We gaan op zoek naar oplossingen, tips en klantverhalen.

Maar niet alleen wij als gebruikers hebben die behoefte, ook de focus van de zoekmachines komt op deze behoefte te liggen. De gebruiker wordt in de ogen van de zoekmachines alsmaar belangrijker. Content die er echt toe doet. Daar ligt dus voor jou als bedrijf een kans. Steeds meer bedrijven gaan hun marketingactiviteiten kritisch onder de loep nemen. Wat leveren de huidige marketingactiviteiten mij nu op? En in hoeverre kan content marketing daar aan bijdragen, een aanvulling op zijn?

Begin met een strategie

Het allergrootste probleem waar veel bedrijven tegenaan lopen is dat ze niet weten waar en waarmee te beginnen. Ons advies is dan ook om te beginnen met een content strategie. Binnen de meeste bedrijven wordt er teveel aandacht besteed aan het doelloos creëren van veel content. Zonder dat hieraan voorafgaand nagedacht wordt over het ‘hoe’ en het ‘waarom’. Wanneer je een goede content strategie op papier hebt staan waarin beschreven wordt wanneer, waar, voor wie er wat gepubliceerd gaat worden, heb je ook daadwerkelijk een houvast, een structuur. En iets wat je achteraf kunt meten en evalueren om het de volgende keer nog beter te doen.

Kwaliteit boven kwantiteit

Momenteel worden we overspoeld door snelle content. Veel berichten in een korte tijd en vaak wordt ook nog hetzelfde bericht gedeeld. Ga je met content marketing aan de slag? Let er dan op dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Het is veel slimmer en belangrijker om meer tijd en liefde te stoppen in betere, interessantere en meer inspirerende content. Met als bijkomend voordeel dat dit soort content ook veel sneller gedeeld wordt.

Niet alleen tekstueel, maar juist ook visueel

Beeld is op het gebied van content marketing natuurlijk erg belangrijk, maar wordt ook steeds belangrijker. In 2016 zien we dan ook een verschuiving van tekstuele content, naar visuele content. En dan niet alleen visueel in de vorm van afbeeldingen, maar juist ook visueel in de vorm van video, 360 graden video’s en zelfs virtual reality. Interactieve content dus!

Uniek en authentiek

Weet je wat het allergrootste voordeel van goede content marketing is? Dat het altijd uniek en authentiek is. Binnen de content marketing staat jouw (bedrijfs)verhaal centraal. Aangezien ieder bedrijf uniek is, is ook ieder verhaal uniek. En wat is er nou leuker dan het vertellen van je eigen verhaal in welke contentvorm dan ook?

Wat let je? Start vandaag nog!

Content marketing kan en mag in 2016 niet meer in je marketing strategie ontbreken. Content marketing zorgt niet alleen voor nieuwe klanten, maar juist voor terugkerende klanten. De fans en ambassadeurs van jouw merk en/of bedrijf.

Samengevat:

  • Start met een goede content strategie
  • Maak een overzichtelijke content kalender
  • Creëer
  • En publiceer

Dus wat let je? Start vandaag nog met je content marketing! Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een goede content strategie of heb je een sparringspartner nodig voor het bedenken van de meest leuke, interessante en creatieve ideeën? Schakel ons in!


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Lois Hoos, Commercieel officemanager
Lois Hoos Commercieel officemanager