Vizien
Door maart 22, 2016 4 min

Google advertenties aan de rechterkant verdwenen

Wanneer je regelmatig Google als zoekmachine gebruikt, is het je waarschijnlijk al opgevallen: de AdWords advertenties aan de rechterkant zijn verdwenen. Google heeft ervoor gekozen om de advertenties in de zoekresultaten alleen nog aan de boven- en de onderkant van de resultatenlijst te vertonen. En bovenaan is een nieuwe, vierde advertentieplek gecreëerd.

Waarom?

Maar waarom heeft Google er dan voor gekozen om de advertenties aan de rechterkant te laten verdwijnen? Een exacte reden wordt hier door Google zelf niet voor gegeven. Wel weten we dat Google altijd aan het testen is met de weergave van de zoekresultaten. Zelf meldt Google dat ze al sinds 2010 aan het testen zijn met deze aanpassing en dat data aantoont dat de verandering meer relevante resultaten voor bezoekers en betere resultaten voor adverteerders realiseert.

Daarnaast doen diverse speculaties vermoeden dat het te maken heeft met mobile. Aangezien de consument steeds vaker en steeds actiever op mobile zoekt, is het van belang om de zoekresultaten daar op aan te passen. De advertenties aan de rechterkant waren in mobile nooit zichtbaar. En nu dus helemaal niet meer, ook niet op je desktop.

Met het verdwijnen van de AdWords advertenties aan de rechterkant, verdwijnen de Google Shopping resultaten niet.

Ruimte voor iets anders

Aangezien de verschuiving van zoekmachine naar antwoordmachine al een tijdje gaande is, kan het betekenen dat Google de advertenties aan de rechterkant liet verdwijnen om ruimte te maken voor iets anders. Steeds vaker krijg je het antwoord op je zoekvragen al in de zoekresultaten te zien, zonder dat je hiervoor verder hoeft te klikken. En dat is waar de rechterkolom voor gebruikt wordt door middel van de ‘Knowledge Graph’.

knowledge graph

Consequenties voor AdWords

Het verdwijnen van de advertenties aan de rechterkant heeft natuurlijk consequenties voor AdWords. De meeste veranderingen die met AdWords te maken hebben, zijn er uiteindelijk om meer geld op te leveren voor Google. Wat de exacte consequenties gaan zijn, moet nog blijken, maar naar verwachting zal een groter gedeelte van de zoekopdrachten een klik op een AdWords resultaat opleveren.

Daarnaast is het verschil tussen positie drie (of vier) en vijf erg groot geworden in AdWords. In plaats van rechtsboven sta je dan namelijk onderaan. De concurrentie op de bovenste vier posities gaat toenemen met als gevolg hogere kosten per klik. Dus vooral bedrijven met een kleiner budget zullen het moeilijker krijgen om meer rendement uit Google AdWords te halen.

Consequenties voor SEO

Aangezien de advertentie top drie uitgebreid is met een vierde zoekresultaat, heeft dit ook consequenties voor SEO, de organische zoekresultaten. De meeste organische zoekresultaten belanden onder de ‘vouw’. Een aanname is dat er hierdoor minder geklikt wordt op organische resultaten en meer op betaalde zoekresultaten.

De eerste analyses liggen redelijk ver uiteen. Waar de een zegt dat het vrijwel geen impact heeft op organische resultaten, zegt de ander dat er over de gehele linie een daling merkbaar is van tussen de 10% en 20%.

Hoe je het ook wendt of keert, SEO wordt intensiever. Het wordt belangrijker om meer content te creëren voor de verschillende fases in de customer journey. Op die manier vergroot je je bereik en ben je zichtbaar op termen die voor AdWords niet direct rendabel zijn. Dus niet alleen maar focus op commercieel, maar ook op het pad naar een aankoop toe.

Dus…

Bedrijven worden door het verdwijnen van de advertenties aan de rechterkant flink benadeeld: ze moeten meer gaan betalen voor een hoge AdWords positie en er is sprake van meer concurrentie in de organische zoekresultaten. Kun je wel wat hulp gebruiken bij deze grote verandering op zowel SEA als SEO gebied? Onze specialisten helpen je graag!


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager