SSL, nu ook voor websites verplicht

Door Annemarie op 13 april 2017

SSL, of HTTPS, was voor webshops al een verplichting vanuit de Wet Bescherming Persoonsgegevens in Nederland. Maar vanaf 2017 is het ook voor een website verplicht om een SSL certificaat te hebben. Nu is de melding van een onveilige website nog vrij subtiel, maar dit wordt steeds prominenter. De hoogste tijd dus om hier verandering in te brengen.

“De Wet Bescherming Persoonsgegevens eist van elke website dat de verwerking van persoonsgegevens behoorlijk en zorgvuldig wordt uitgevoerd. Dus ook als bezoekers een contactformulier invullen is er sprake van het verzenden van vertrouwelijke gegevens en u dient alle noodzakelijke maatregelen te treffen om deze gegevens te beveiligen tegen enige vorm van misbruik.”

HTTPS vs. HTTP

De HTTPS verbinding is de beveiligde tegenhanger van de HTTP verbinding. Websites en webshops met HTTPS garanderen de privacy van hun bezoekers. Vult een klant zijn of haar persoonsgegevens of creditcardgegevens in? Dan is diegene ervan verzekerd dat dit via een beveiligde verbinding gebeurt. Met andere woorden: deze informatie is dan voor derden niet te achterhalen. En dus veilig.

Voor een website of webshop met HTTPS heb je een SSL-certificaat nodig. Maar dit certificaat heb je ook nodig om met je webshop gebruik te kunnen maken van Google Shopping. Een SSL certificaat bestaat uit bestandjes die informatie versleutelen voordat deze verzonden wordt over het internet.

SSL werkt twee kanten op

Er wordt altijd gedacht dat SSL alleen nodig is wanneer een bezoeker gegevens verstuurt via de webshop of website. Maar wist je dat SSL eigenlijk twee kanten op werkt? Aan de ene kant zorgt een veilige verbinding ervoor dat men niet kan meelezen met wat je naar de website verstuurt. Aan de andere kant zorgt het er ook voor dat informatie die naar de website verstuurd wordt of vanaf een andere website verzonden wordt, niet aangepast kan worden. Dus, jouw websitebezoeker krijgt datgene op jouw website te zien wat jij er zelf op gezet hebt.

Melding

Google Chrome, en ook Mozilla Firefox, zijn vanaf begin dit jaar begonnen met het aangeven van onveilige websites en pagina’s. De melding is nu nog vrij subtiel, maar wordt steeds prominenter. Als een website nu een SSL certificaat heeft, verschijnt in de browserbalk een groen vinkje. Is het niet veilig? Dan verschijnt er straks een rood uitroepteken.

Positieve invloed op je vindbaarheid

Veiligheid is topprioriteit bij Google. Daarom ook dat een beveiligde HTTPS verbinding één van de ranking factoren binnen het Google algoritme is geworden. Nou telt het nog niet echt zwaar mee, maar het kan in de (nabije) toekomst zwaarder gaan wegen. Google wil stimuleren dat de privacy van een gebruiker centraal staat en dat daar voldoende aandacht aan besteed wordt. En een SSL certificaat is daar een middel voor. Want in de woorden van Google: “HTTPS is the future of the web”.

Een SSL certificaat heeft dus sowieso een positieve invloed op je online vindbaarheid.

Zo doen we dat bij Vizien

Wij helpen je graag bij de beveiliging van je website door het aanvragen en instellen van een SSL certificaat. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Kopje koffie?

Een vrijblijvend gesprek tussen jou en ons.

Benieuwd wat Vizien voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek tussen jou en ons. Onder het genot van een kopje koffie helpen we je graag met al je (online) marketingactiviteiten.

Glaasje wijn?

Een vrijblijvend gesprek tussen jou en ons.

Benieuwd wat Vizien voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek tussen jou en ons. Onder het genot van een glaasje wijn helpen we je graag met al je (online) marketingactiviteiten.

Maak een afspraak