Vizien
Door oktober 4, 2022 6 min

Alle on-page SEO-elementen uitgelegd.

On-page SEO-elementen zorgen voor een optimalisatie van jouw website voor zoekmachines zoals Google. Door het toevoegen van deze elementen snapt een zoekmachine waar jouw pagina over gaat. Met verschillende SEO-elementen zoals een H1-, H2- en H3-tag, een meta description of een alt tekst, is het mogelijk om het verschil te maken en een hogere positie te krijgen op de eerste pagina van een zoekmachine. En hoe hoger je staat, hoe beter je zichtbaar bent.

Search Engine Optimization, SEO dus, heeft als doel om een hogere positie te krijgen in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. In dit blog hebben wij het over on-page SEO-elementen. Dit wil zeggen alle SEO-elementen voor één pagina. Welke dat zijn? Dat lees je hieronder.

H1, H2 en H3: Wat bereik je met deze SEO-elementen?

Misschien wel de belangrijkste SEO-elementen zijn de heading tags H1, H2, en H3. Een heading is, zoals je misschien al verwacht, een titel. Op het gebied van SEO heb je verschillende soorten headings. De belangrijkste zijn H1, H2 en H3, maar H4, H5 en H6 bestaan ook.

Een H1-tag is de belangrijkste heading. Dit is namelijk de titel van de pagina en geeft dus het hoofdonderwerp aan. Een goede H1-tag trekt niet alleen nieuwe bezoekers aan, maar ook zoekmachines als Google houden hiervan. Over het algemeen is het de bedoeling dat je maar één keer een H1-tag gebruikt.

Een H2-tag is vaak een subtitel of tussenkopje. Ook deze tag is belangrijk in een tekst. Door in de subtitel of de tussenkopjes de op één na belangrijkste content op het gebied van tekst te verwerken, geef je de lezer een goed overzicht. Negen van de tien keer scannen lezers namelijk door de tekst om zo de meest interessante stukken te vinden. Wanneer je jouw tussenkopjes uitnodigend schrijft, zorg je er dus voor dat de aandacht wordt getrokken en een lezer precies de stukken leest die hij of zij interessant vindt.
Omdat tussenkopjes overzicht geven aan een tekst kun je een H2-tag, in tegenstelling tot een H1-tag, gerust vaker gebruiken in een tekst.

Een H3-tag wordt gebruikt om een subonderwerp aan te kondigen. Net zoals een H2-tag kun je deze een aantal keer gebruiken, maar dit hoeft niet.

Een alt tekst: hoe verwerk ik deze in mijn SEO-tekst?

Een zoekmachine als Google houdt van zoekwoorden en content met een toegevoegde waarde. Afbeeldingen is een ander verhaal. Laten we er vanuit gaan dat zoekmachines geen afbeeldingen kunnen lezen en dus ook niet weten of deze bijdragen aan de content en de zoekwoorden waarop jij jezelf richt. Het is daarom belangrijk om een alt tekst aan jouw afbeeldingen toe te voegen wanneer je een SEO-tekst schrijft. Zo’n alt tekst verschijnt overigens ook in beeld wanneer jouw afbeelding niet kan worden geladen, waardoor de lezer ook weet wat voor soort afbeelding er eigenlijk had moeten staan. Daarnaast wordt een alt tekst gebruikt door screenreaders. Dit is een programma voor blinden en slechtzienden dat de tekst van het computerscherm voorleest.

Andere SEO-elementen

Naast H1, H2 en H3 zijn er ook andere SEO-elementen die je kunt toevoegen aan je pagina. Zo zijn de title tag en meta description belangrijk, omdat deze terug te zien zijn in de zoekresultaten van de verschillende zoekmachines. Maar het is ook belangrijk om aandacht te besteden aan het plaatsen van linkjes en knoppen.

Meta titel en meta description

De meta titel en meta description zijn zichtbaar in de zoekresultaten van zoekmachines. Hierbij is de meta titel de titel van de pagina en de meta description een korte samenvatting van alle informatie die op deze pagina te vinden is. Met de meta titel en meta description moet je dus eigenlijk de scrollende mensen overhalen om op jouw website te klikken. Omdat deze teksten te zien zijn in verschillende zoekmachines, is het belangrijk om je zoekwoorden hierin goed te verwerken.

URL

Een URL is het adres wat je intypt om op een website te komen. Zo is de URL van onze blogpagina https://vizien.nl/blog/. Wat belangrijk is bij een URL is dat het belangrijkste zoekwoord is verwerkt in de URL. Maar let op, het is wel belangrijk dat de URL niet te lang wordt en dat je niet teveel onnodige tekens gebruikt. Het moet natuurlijk niet onoverzichtelijk worden. Bovendien zorgen korte URL’s voor een betere ranking. Bedenk je dus goed voordat je onnodige woorden of teveel keywords in jouw URL stopt.

Interne links

Het plaatsen van linkjes in een tekst, of deze nu naar een interne pagina of een externe pagina gaat, werkt over het algemeen erg goed. Door te linken naar relevante content help je namelijk de bezoeker op weg. Hiermee laat je zien dat je een bezoeker zo goed mogelijk probeert te helpen en dit is ook het doel van Google: de bezoeker zo goed mogelijk helpen.

Door interne links te plaatsen, laat je jouw content meer opvallen. Het is hierbij wel belangrijk om te linken naar relevante content op andere, interne pagina’s. Deze interne links zorgen ervoor dat er intern gelinkt wordt naar andere pagina’s en deze krijgen hierdoor meer waarde. Het is bovendien zo dat hoe meer er intern naar een pagina wordt gelinkt, hoe belangrijker deze pagina wordt in de ogen van de verschillende zoekmachines. Uitgaande links worden

Structured data

Structured data is content die wordt gemarkeerd met een stukje code, zodat zoekmachines als Google deze content begrijpen. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld je locatie, telefoonnummer, producten of recepten te markeren. Het voordeel hiervan is dat Google jouw website beter begrijpt en deze informatie zichtbaar wordt in Google. Het zichtbaar worden van deze data komt door zogeheten rich snippets. Dit zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van de pagina. Door deze rich snippets toe te voegen, wordt een bezoeker op weg geholpen. Hij of zij krijgt namelijk direct relevante informatie te zien. Daarnaast vallen rich snippets sneller op, waardoor mensen eerder op jouw snippet zullen klikken en je dus meer bezoekers krijgt.

Knoppen

Knoppen zijn een belangrijk onderdeel van een pagina. Deze zetten namelijk aan tot actie. Een knop wordt daarom ook wel eens een call-to-action knop genoemd. Wanneer er geen knoppen op een pagina zitten, is de kans groot dat een bezoeker de pagina snel verlaat wanneer hij of zij niet heeft gevonden wat hij of zij zocht. Dit wordt een bounce genoemd. Het is niet per definitie slecht, maar wanneer Google in de gaten krijgt dat jouw pagina niet voldoet aan de zoekintentie kan dit wel gevolgen hebben voor jouw ranking.

Heeft jouw pagina wél knoppen? Dan is de kans groot dat een bezoeker doorklikt en dus niet direct de pagina weer verlaat.

Hulp nodig?

Wil je graag SEO-elementen als een H1-, H2- of H3-tag of een alt tekst toevoegen aan jouw webteksten, maar vind je het lastig om dit zelf te doen? Onze specialisten kijken graag met je mee. Ook wanneer je alleen behoefte hebt aan advies. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op.


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Manon van den Beuken, Founder & Commercieel directeur
Manon van den Beuken Founder & Commercieel directeur