Zoekmachineoptimalisatie is dé manier om jouw website te optimaliseren, zodat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten van een zoekmachine als Google. Maar wat houdt het eigenlijk in? Wat zijn de voordelen? En hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk hoog in de zoekresultaten eindigt? In dit blog geven wij je graag advies en tips over zoekmachineoptimalisatie.
Voor we je advies kunnen geven over zoekmachineoptimalisatie is het belangrijk dat we bij het begin beginnen: wat is SEO? SEO is het optimaliseren van jouw website om een zo hoog mogelijke positie in de zoekresultaten van Google te krijgen. SEO bestaat uit drie componenten, namelijk:
Door deze componenten te blijven optimaliseren, verhoog je jouw kans op een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Het is dus niet zo dat je hier alleen naar hoeft te kijken tijdens het maken van jouw website. Nee, het is belangrijk dat je deze drie componenten blijft optimaliseren.
Lees ook: Alle on-page SEO-elementen uitgelegd
Wil jij beter gevonden worden in de zoekresultaten van Google? Wij helpen je hier graag een handje bij. Daarom hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Met deze tips, die je ook als advies kunt zien, til je de zoekmachineoptimalisatie van jouw website naar een hoger niveau.
Een simpele manier om de zichtbaarheid van jouw website te vergroten is door de sitemap van jouw website toe te voegen aan Google Search Console. Hierdoor kan Google de pagina’s van jouw website sneller en makkelijker vinden. Controleer tegelijkertijd of het robots.txt-bestand van jouw website geen onnodige bronnen blokkeert en kijk naar de indexdekking. Hierin zie je namelijk direct welke pagina’s Google al heeft gevonden en of ze zijn geïndexeerd of niet.
Naast Google Search Console is Google Analytics ook een ideaal programma. Hiermee meet je namelijk de statistieken van jouw website. Zo kun je zien hoeveel bezoekers je dagelijks hebt, waar deze bezoekers vandaan komen en via welke zoekwoorden ze op jouw website terecht zijn gekomen.
Een website die veel interessante informatie bevat, wordt vaak beloond door Google. Een website met unieke, relevante informatie is namelijk waar gebruikers naar op zoek zijn. Zorg er daarom voor dat teksten zijn geschreven voor jouw bezoekers. Kopieer nooit teksten, ook niet van jouw eigen website. Dubbele content heeft namelijk invloed op jouw positie in de zoekresultaten van Google.
Hoe je erachter komt welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt? Door een zoekwoordenonderzoek. Tijdens dit onderzoek kijk je naar relevante woorden die aansluiten bij de inhoud van jouw website. Daarnaast kijk je naar hoe vaak dit bepaalde zoekwoord wordt opgezocht en naar de concurrentie van deze zoekwoorden.
Heb je veel informatie die je wil delen? Plaats dan blogs en FAQ’s op jouw website. Hiermee laat je niet alleen zien dat je veel informatie kunt delen en dus kennis hebt, maar het is ook een mooie kans om meer content met zoekwoorden op jouw website te plaatsen. Ook dit vindt Google belangrijk.
Niet alleen de desktopversie is belangrijk. Tegenwoordig bezoeken veel mensen een website via een mobiele telefoon, waardoor jouw website ook mobielvriendelijk moet zijn. Een mobielvriendelijke website wordt net iets anders ingericht dan een desktopversie. Zo is het belangrijk dat teksten leesbaar blijven en afbeeldingen meeschalen met de grootte van het scherm.
Samen met de titel van een pagina, de H1, zijn de URL en de metagegevens van een pagina de belangrijkste indicatoren voor Google wanneer er wordt gekeken naar het onderwerp van een pagina. Het is daarom belangrijk dat de belangrijkste zoekwoorden hierin worden verwerkt.
Ook worden de metatitel, ook wel title tag genoemd, en de metabeschrijving in de zoekresultaten van Google getoond. Zorg er daarom voor dat je hierin een call-to-action verwerkt, zodat mensen op jouw link klikken.
Omdat zoekmachineoptimalisatie uit meerdere componenten bestaat, is zoekmachineoptimalisatie niet iets wat je zomaar in een paar uurtjes doet. Heb je na het lezen van dit blog nog vragen over zoekmachineoptimalisatie, heb je er hulp bij nodig of wil je graag een persoonlijk advies? Neem dan gerust contact met ons op. Onze specialisten kijken graag met je mee.
Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.
Neem contact op