Door 24 juli 2023 8 min
Olaf van de Westelaken WordPress developer

Als WordPress developer is Olaf iedere dag bezig met het realiseren van websites. Sinds oktober 2021 houdt hij zich binnen Vizien dagelijks bezig met het bouwen van een website aan de hand van een design. Daarnaast zorgt hij ervoor dat een website op alle schermen duidelijk te zien is en dat klanten de website eenvoudig kunnen beheren.

Na het drinken van een goede kop specialty coffee begint Olaf aan zijn werkzaamheden. Of het nu gaat om het bouwen van een nieuwe websitepagina of het oplossen van een foutje in een website die al live staat: Olaf gaat hier graag mee aan de slag. Deze variërende werkzaamheden zorgen er bij Olaf voor dat geen dag hetzelfde is. En dat vindt Olaf helemaal niet erg.

Denk twee keer na voordat je adblockers gebruikt: ze blokkeren meer dan je denkt!

Bezorgdheid om online privacy. Dat is iets wat je de laatste jaren steeds vaker hoort. Social media-giganten zoals Facebook, Instagram, TikTok en Snapchat hebben hier ongetwijfeld een rol in gespeeld, maar ook de gemiddelde website wil steeds meer gebruikersdata verzamelen.

Steeds meer mensen willen op de hoogte zijn van welke data zij bewust (én onbewust) delen wanneer ze een website bezoeken. Maar wat als je het niet eens bent met de cookie- of privacyverklaring (die je natuurlijk aandachtig en volledig hebt gelezen)? Dan is de kans groot dat je slechts een gedeelte van de verzamelde data kunt uitschakelen. Of sterker nog, je gaat er automatisch mee akkoord als je de website gebruikt.

Kortom, je hebt eigenlijk vrij weinig controle over de gegevens die opgeslagen en gedeeld worden. Wat kun je dan wel doen? En is er geen makkelijkere manier om dit tegen te gaan? Op onder andere deze vragen geven we antwoord in onderstaand blogartikel.

Adblockers

Advertenties, cookiemeldingen, pop-ups en wat niet. Tegenwoordig word je gebombardeerd wanneer je een website bezoekt en ben je 18 muisklikken verder voordat je überhaupt een pagina kunt zien. Vandaar dat steeds meer mensen één of meerdere adblockers gebruiken. Uit verschillende Amerikaanse onderzoeken is gebleken dat de populariteit van adblockers sinds begin 2021 weer aan het toenemen is. Een aantal statistieken:

  • 42,7% van internetgebruikers wereldwijd tussen de 16 en 64 jaar gebruikt minstens één keer per maand een tool om advertenties te blokkeren.
  • Het blokkeren van advertenties komt het meest voor bij gebruikers tussen de 16 en 24 jaar. Onder deze doelgroep geeft 46,2% aan adblockers te gebruiken.
  • Nederland zit met 33,6% onder het wereldwijde gemiddelde.

Adblockers: wat is het en wat doen ze?

Een adblocker is een applicatie – meestal in de vorm van een browser-extensie – die adverterend materiaal en opdringerige content op websites kan blokkeren. Denk hierbij aan reclames en advertenties, pop-ups en cookiemeldingen, maar ook audio en video’s.

In principe zorgt een adblocker ervoor dat de communicatie met advertentie-servers geblokkeerd wordt. Ze verbergen elementen op de website die zijn ontworpen om advertentie-inhoud weer te geven.

Wat er precies verborgen wordt, hangt af van de filterlijsten. Deze lijsten (ook wel ‘blacklists’ genoemd) bestaan uit elementen en scripts die specifiek gemarkeerd zijn als advertenties. Wanneer je een website bezoekt, scant en vergelijkt een adblocker de content van de pagina met deze lijsten.Wordt er iets gevonden wat op deze lijst staat? Dan blokkeert de adblocker het desbetreffende element zodat jij deze niet te zien krijgt.

Advertenties en pop-ups op de website van Brabants Dagblad.

Dezelfde website met verschillende adblockers ingeschakeld.

Welke adblockers zijn er?

Er zijn talloze adblockers om uit te kiezen. Een van de makkelijkste manieren om een adblocker toe te voegen aan je browser is door middel van een extensie-winkel. De meest populaire browsers hebben allemaal hun eigen variatie van deze winkel, waar je verschillende extensies en plug-ins kan downloaden.

Een overzicht van de meest populaire Adblocker-extensies in de Chrome extensie-winkel.

Je vraagt je misschien af waarom er zoveel verschillende opties zijn. Eentje is toch voldoende? En ja, met slechts een enkele adblocker nemen de meeste internetgebruikers ook al genoegen, omdat de meest opdringerige advertenties door vrijwel elke blocker worden aangepakt.

Echter, het kan ook in je voordeel werken om enkele verschillende adblockers tegelijkertijd te gebruiken. Op deze manier vergroot je het aantal filterlijsten met materiaal dat geblokkeerd moet worden. De effectiviteit hiervan neemt wel af des te meer extensies je installeert; je hebt heus niet tien verschillende adblockers nodig.

Het grootste verschil zit ‘m vooral in de missie en visie. Zo doelt ‘AdBlock’ vooral op het blokkeren van advertenties en pop-ups, terwijl ‘Ghostery’ juist focust op het privacy-aspect door het blokkeren van trackers en cookies.

Wat kunnen adblockers blokkeren?

Adblockers kunnen meer blokkeren dan enkel advertenties. Om precies te weten wat er (nog meer) geblokkeerd kan worden, moet je de website van desbetreffende extensie bezoeken. Hier staat vaak op de homepage al uitgebreid beschreven wat de mogelijkheden en features zijn.

Enkele algemene voorbeelden van veelvoorkomende elementen die geblokkeerd worden zijn:

  • Pop-ups zoals nieuwsbrieven, kortingscodes en andere meldingen die direct of na een stuk scrollen in beeld komen.
  • Cookiemeldingen, waaronder ook varianten die het hele scherm in beslag nemen. Sommige adblockers hebben de optie om cookies altijd automatisch af te wijzen of om de melding te verbergen zonder dat je de cookies daadwerkelijk accepteert.
  • Trackers die jouw persoonlijke data gebruiken om bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties of producten te tonen op basis van je browsegedrag.

Browsers blokkeren standaard steeds meer

Wat nou als je geen zin hebt om je te verdiepen in al die verschillende adblock-extensies? Misschien mag je überhaupt geen extensies installeren op je werklaptop in verband met je bedrijfsbeleid. Geen zorgen, er is nog hoop. Steeds meer browsers blokkeren namelijk standaard al (een selectie aan) advertenties.

Zo is er bijvoorbeeld in de instellingen van Google Chrome een optie om ‘opdringerige advertenties’ te blokkeren. Echter zit deze optie wel redelijk goed verstopt en is het ook niet meer dan een keuzemenu met slechts twee opties.

Wanneer je kiest voor een privacy-gerichte browser – zoals Firefox – heb je standaard een hoop extra functies ter beschikking. Naast het blokkeren van advertenties biedt Firefox ook ingebouwde bescherming tegen sociale-media trackers, cross-site-cookies, fingerprinters en cryptominers.

Een andere browser die noemenswaardig is, is Brave. Dit is een open source browser wiens visie extreem gefocust is op privacy. Open source betekent dat de originele broncode beschikbaar is gemaakt en dat iedereen deze kan gebruiken en aanpassen naar wens.

Op de website worden dan ook al enkele vergelijkingen gemaakt met andere browsers. Vooral met Google’s Chrome-browser wordt de draak gestoken. Bovendien biedt Brave (volgens henzelf) out-of-the-box nóg meer bescherming en privacy dan de hierboven genoemde browsers.

De conclusie is dus dat je vandaag de dag prima uit de voeten kan door een browser te kiezen met ingebakken advertentieblokkering. Wil je echter (nog) meer controle over de content die je geserveerd wordt online of ben je gehecht aan of afhankelijk van een specifieke browser? Dan heb je altijd nog de optie om één of meerdere adblockers te gebruiken.

Niet zonder haken en ogen

Ondanks dat adblockers het browsen een stuk aangenamer kunnen maken, is dit niet zonder haken en ogen. Laten we onze eigen website als voorbeeld gebruiken. In het hoofdmenu staan zes dienstenpagina’s onder het kopje ‘Diensten’. Wanneer we enkele van de meest populaire adblockers hebben geïnstalleerd, zien we een verandering plaatsvinden in ditzelfde menu.

Het menu-item “Online adverteren” werd geblokkeerd en verborgen door een adblock-extensie.

De dienst ‘Online adverteren’ is verdwenen en niet meer zichtbaar voor bezoekers. Dit is natuurlijk een slechte zaak, omdat het nu net lijkt alsof we deze dienst niet aanbieden. Hoe kan het dan zijn dat het hele menu-item simpelweg verdwenen is?

Het probleem zat hem in de HTML-class die dat specifieke menu-item had. Met HTML-classes kun je elementen op de pagina specificeren. Vervolgens kun je met CSS of JavaScript deze classes aanroepen om er iets mee te doen. In dit geval werd deze class gebruikt om het corresponderende icoontje te tonen met behulp van CSS.

Het daadwerkelijke probleem was de naam van de class: ‘Google-ads’. Wat bleek nu? Een van de adblock-extensies – uBlock Origin – heeft deze exacte benaming in één van hun filterlijsten staan. Omdat het een exacte match betreft, denkt de extensie dat het om adverterend materiaal gaat, met als gevolg dat het hele element wordt geblokkeerd.

Om dit probleem te verhelpen is de classname aangepast, zodat adblock-extensies deze niet meer “onterecht” verwarren met advertentiemateriaal.

Conclusie

Omdat ‘online privacy’ nog steeds een hot topic is, worden er steeds meer gebruikersdata geblokkeerd. Mensen zijn zich steeds beter bewust van de data die websites en andere platforms vragen (en nemen). De stijgende populariteit van adblockers de afgelopen jaren zou een hint kunnen zijn dat mensen het heft in eigen handen willen nemen om hun online privacy te waarborgen.

Naast de third party adblockers zien we dat webbrowsers zelf ook steeds slimmer worden, met onder andere ingebakken advertentieblokkering en privacy-opties. Wellicht dat third party adblockers in de toekomst helemaal niet meer nodig zijn. Echter zijn ze vandaag de dag verre van overbodig.

Waar je wel voor moet waken is dat online content ook onbedoeld geblokkeerd kan worden door het gebruik van (ingebouwde) adblockers. Het is dan ook vooral aan de webdevelopers om zich bewust te worden van de soort termen die in de eerder genoemde filterlijsten staan, zodat deze vermeden kunnen worden bij de ontwikkeling van websites. Daarnaast kan het ook verstandig zijn om eens in de zoveel tijd zelf enkele adblockers te installeren en je website te bekijken, zodat je zeker weet dat er geen content wordt geblokkeerd.

Bronnen

Adblockers trends

https://www.insiderintelligence.com/insights/ad-blocking/
https://whatsnewinpublishing.com/desktop-adblocking-is-on-the-rise-again/
https://backlinko.com/ad-blockers-users
https://f.hubspotusercontent10.net/hubfs/4682915/Adblock%20Reports/2021%20PageFair%20Adblock%20Report.pdf
https://www.gwi.com/hubfs/Downloads/Ad-Blocking-trends-report.pdf

Wat is/hoe werken adblockers

https://www.kevel.com/blog/how-ad-blockers-work
https://www.publift.com/blog/ad-blockers 
https://nordvpn.com/nl/blog/what-is-ad-blocking/

Adblockers

https://www.softwaretestinghelp.com/best-adblocker/

Browsers

https://lifehacker.com/the-best-browsers-for-ad-blocking-that-arent-chrome-1835130559
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/features/adblocker/
https://www.computerworld.com/article/3292619/the-brave-browser-basics-what-it-does-how-it-differs-from-rivals.html 


Wijntje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Lois Hoos, Commercieel officemanager
Lois Hoos Commercieel officemanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?