Heb je het over SEO, dan heb je het over online zichtbaarheid. En heb je het over online zichtbaarheid, dan heb je het over content. Door de juiste content te plaatsen op jouw website, val je op bij jouw doelgroep en vergroot je jouw online zichtbaarheid. Contentmarketing en SEO zijn dus met elkaar verbonden, maar waarom precies? En hoe werkt het dan? In dit blog vertellen wij je graag meer over de nauwe samenwerking tussen content & SEO.
Contentmarketing vergroot jouw online zichtbaarheid en vindbaarheid. Bovendien maakt contentmarketing het mogelijk om een band op te bouwen met jouw doelgroep. Hoe dit werkt? Door waardevolle content te creëren die gericht is op de bezoekers van jouw website.
Door content te schrijven gericht op de bezoekers van jouw website, vergroot jij namelijk jouw online vindbaarheid. En door jouw online vindbaarheid te vergroten, krijg je meer organische bezoekers. Dit omdat je dan beter zichtbaar bent voor jouw doelgroep. Hoe je gerichte teksten schrijft? Door middel van SEO, Search Engine Optimization. Dit is het verbeteren van de teksten op een website met bepaalde zoekwoorden.
1. Terugkerend bezoek: het hoofddoel van SEO is meer bezoekers. Wanneer jouw content de juiste en interessante informatie bevat, zullen bezoekers terug blijven komen.
2. Expertise tonen: door nuttige content te plaatsen, laat je zien dat je voldoende kennis hebt over jouw product en dienst. Iemand die jouw teksten leest, weet hierdoor dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
3. Conversiemogelijkheid: content die aanspreekt zorgt voor vragen, interesse en misschien uiteindelijk wel voor een nieuwe klant.
4. Social media: goede, nuttige content moet worden gedeeld. Dit gaat voornamelijk via mond-tot-mondreclame op social media. Overigens neemt Google het aantal social shares tegenwoordig mee in de ranglijst en beoordeelt Google op basis van een aantal punten of het gaat om informatieve en goede content. Is dit het geval? Ook dan eindig je hoger in de ranglijst.
5. Merkwaarden: wanneer er bepaalde woorden zijn waarmee jij jouw merk, bedrijf of organisatie wilt associëren, kan content je hier een handje bij helpen. Door enkele, voor jouw merk belangrijke, woorden centraal te zetten in de content die je schrijft, associeert een zoekmachine als Google dit sneller met jouw merk, bedrijf of organisatie.
6. Activiteit: een actieve site is belangrijk voor Google. Door nieuwe content te blijven plaatsen, blijf je dus actief en dat is precies wat Google belangrijk vindt.
7. Linkbuilding: websites linken graag naar websites met nuttige content. Het is daarom belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw website een belangrijke informatiebron wordt voor een bepaald onderwerp. Google kijkt hier ook naar en geeft websites met veel links een hogere plaats in de ranglijst.
8. SEO inzichten: door met content te experimenteren, ontdek je soms nieuwe inzichten die op het gebied van SEO enorm interessant kunnen zijn. Denk hierbij aan zoekwoorden waar veel op wordt gezocht, maar die niet veel worden gebruikt in content. Door juist deze zoekwoorden te gebruiken, val je op.
Zoals je al hebt kunnen lezen kan SEO niet zonder contentmarketing. Content is nodig om relevant te zijn voor vragen van de bezoekers: deze moet de informatie kunnen vinden die gezocht wordt, zodat de kans op conversie wordt vergroot. Binnen zoekmachineoptimalisatie, SEO dus, is het belangrijk dat je schrijft over de onderwerpen waar je graag op gevonden wilt worden.
Heb je na het lezen van dit blog nog vragen over content & SEO? Of wil je meer weten over de redenen waarom contentmarketing & SEO bij elkaar horen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Ook wanneer je hulp nodig hebt bij het schrijven van de juiste content. Onze specialisten staan voor je klaar.
Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.
Neem contact op