Door 29 augustus 2023 7 min
Kevin van Andel Online marketeer

Binnen zijn functie als online marketeer houdt Kevin zich sinds mei 2023 bezig met alles omtrent SEO en SEA. Van nieuwe mogelijkheden onderzoeken op het gebied van zoekwoorden tot het analyseren en optimaliseren van Google Advertenties: search tools zijn de beste vrienden van Kevin binnen deze werkzaamheden.

Waar Kevin iedere ochtend naar uitkijkt? Naar het leren van nieuwe dingen binnen het vak online marketing. Kevin krijgt dan ook een kick van nieuwe dingen uitproberen die uiteindelijk enorm goed blijken te werken en ziet het gevarieerde werk als één van zijn grootste drijfveren.

Google Analytics 4 instellen? Zo maak je veilig de overstap

Het hing al een tijdje in de lucht, maar Google Analytics 4 is nu toch écht hier en het verspreidt zich als een lopend vuurtje. Het platform bestond al in oktober 2020, maar waar het eerst op de achtergrond bleef, is Analytics sinds 1 juli 2023 de enige manier om nog data te verkrijgen. Het overstappen naar Google Analytics 4 kan een uitdaging zijn en daarom helpen we je graag met het instellen van jouw eerste Google Analytics 4 property. We laten je zien hoe wij de stappen vanuit Google doorlopen en waar wij tegenaan lopen in dit proces, zodat jij veilig kunt overstappen. 

Waarom moet je overstappen naar Google Analytics 4?

Iedereen kent ze wel: cookies. Hiermee verzamelde, de inmiddels oude, Universal Analytics gegevens van gebruikers gedurende hun tijd op een website. Google Analytics 4 is eigenlijk al een stap richting een digitale wereld zonder cookies en waar geen persoonlijke data meer wordt verzameld. Het aantal mensen dat Adblockers en VPN’s gebruikt, stijgt niet voor niets. Privacy is enorm belangrijk geworden de afgelopen jaren en dit zorgt voor veranderingen op het web. Met Google Analytics 4 gaat dit anders en wordt er vooral ingehaakt op de zogenoemde ‘gebeurtenissen’ die een gebruiker op de website activeert. Denk hierbij aan het klikken op een knop, scrollen op een pagina, starten van een video of het verzenden van een contactformulier. Hiermee voorkomen ze het overtreden van de huidige privacywetgeving.

De gebeurtenissen in GA4 vinden plaats in één sessie van een gebruiker. Dit houdt in dat de acties van een gebruiker getrackt worden tot hij of zij de website weer verlaat. Met Universal Analytics werd dit gekoppeld aan een persoonlijk ID, wat gegenereerd werd voor iedere unieke gebruiker. Zo wordt er veel minder verzameld en bewaard aan persoonlijke data, wat Google Analytics 4 het betere meetinstrument van deze tijd maakt. Het instellen van Google Analytics 4 is dus van groot belang om data op een verantwoorde manier te blijven verzamelen.

Google Analytics 4 instellen? Zo doe je dat

Maak het jezelf niet moeilijker dan het is. Met dit handige stappenplan weet je zeker dat je zonder problemen kan overstappen naar Google Analytics 4.

      1. Maak jouw GA4 property aan
        Het instellen van je Google Analytics 4 property start bij jouw account. Vervolgens maak je een property. Dit kun je op 2 manieren doen:

        • Op je Universal Analytics account: ga naar de instellingen (het tandwiel linksonder) en klik op ‘Installatieassistent voor GA4’.
        • Op een nieuw account: heb je geen inlogmogelijkheid voor je Universal Analytics-account? Of heb je nog geen account? Maak in dat geval een account aan en maak een property aan onder hetzelfde tandwiel of in het stappenplan van Google tijdens het maken van het account.
          Inlogscherm van Google Analytics
      2. Vul je gegevens in
        Geef jouw property een naam die past bij jouw bedrijf, voer als tijdzone ‘Nederland’ in en zet de valuta op ‘Euro’. Selecteer bij de volgende vragen de branche en bedrijfsgrootte van jouw bedrijf. De keuze in bedrijfsdoelen maakt geen (groot) verschil, selecteer hier simpelweg het gewenste doel van het account. Vul in de laatste stap de URL van jouw bedrijf in en geef deze een passende naam.Tip: Je kunt onder het tandwiel (rechtsonder) instellen wat je wilt verzamelen in Google Analytics 4. Laat hier alles aan wat aanwezig én van belang is op je website. Vink de rest uit. Het is namelijk goed om je property zo schoon mogelijk te houden, zo behoud je het overzicht.

     

  1.  Implementeer de nieuwe GA4 tracking code
    Om data binnen te kunnen halen, moet er een GA4 tracking code aanwezig zijn op de website. Deze code kun je door jouw webbouwer laten installeren of zelf in de <head> plaatsen. Mocht je al een UA-… code hebben, en deze property gekoppeld hebben in stap 1, dan kun je deze houden of ervoor kiezen om hem te vervangen voor de nieuwe code. Het kan 48 uur duren voordat Google Analytics data gaat vertonen, maar zodra de code op de website is gezet, ben je klaar.

Installatie instructies van Google AnalyticsOm alles wat nodig is te verzamelen, moet er nog iets aangevinkt worden in de gegevensinstellingen van Google Analytics:

      • Onder ‘Gegevensverzameling’, klik je op ‘Aan de slag’ en ga je akkoord met de voorwaarden.
      • Klik vervolgens onderaan bij ‘Erkenning van verzameling van gebruikersgegevens’ op ‘Ik erken’. Dit is een belangrijke stap voor je verder gaat met het instellen van Google Analytics 4, gezien anders bepaalde gegevens niet worden verzameld.
Gegevensverzameling Google Analytics Erkennen van verzameling in Google Analytics

4. Conversies & Doelgroepen
Conversies kun je in Google Analytics 4 op meerdere manieren instellen. Had je al conversies? Dan zijn deze gemakkelijk te importeren vanuit Universal Analytics:

      • Ga hiervoor naar ‘Installatieassistent’
      • Ga naar het kopje ‘Conversies instellen’
      • Klik op de pijl (rechts)
      • Klik op ‘Importeren uit Universal Analytics’
      • Vink hier de conversies aan die je wilt importeren

Het implementeren van dezelfde doelgroepen vereist meer moeite, maar hierover geeft Google een duidelijke uitleg. Deze hebben wij overigens ook zelf gebruikt.

Voor het aanmaken van nieuwe conversies ga je naar het tabblad ‘Gebeurtenissen’ en vink je aan welke gebeurtenissen je als conversie zou willen meten. Er zijn namelijk, zoals in stap 2 benoemd, bepaalde gegevens die automatisch door Google kunnen worden verzameld. Stel je wilt het contactformulier meten, dan vink je dit simpelweg aan als een conversie. Let wel op dat er eerst een gebeurtenis moet hebben plaatsgevonden voordat het verschijnt in de tabel. Unieke gebeurtenissen kun je vervolgens aanmaken door variaties te creëren op de al bestaande events. Bijvoorbeeld page_view met als link_url ‘Thank you page’. Dan trackt hij automatisch alle keren dat de bedankpagina is gezien. Maar ook is het nog steeds mogelijk om een event snippet in de code te implementeren of Google Tag Manager te gebruiken. Voor nu kun je het laten voor wat het is.

5. Tijd om Google Ads te koppelen
Als je al Google Ads hebt lopen, kun je dit gemakkelijk instellen binnen Google Analytics 4. Let op dat je bij het overstappen naar Google Analytics 4 wel hetzelfde e-mailadres van Google Ads moet gebruiken om dit te kunnen koppelen. Anders kan dit ook met een account dat genoeg rechten hiertoe heeft. Het koppelen werkt als volgt:

      • Ga in de settings naar ‘Google Ads-koppelingen’
      • Klik op de button ‘Koppelen’
      • Vink het account aan en ga naar de volgende stap
      • Hier kun je alles aan laten staan en doorgaan met het afronden van de koppeling
Google Ads-koppelingen

6. Check je progressie
Een laatste check is altijd goed om te doen. Voordat je écht data gaat verzamelen, moet alles namelijk goed staan. Dit kun je meteen checken onder ‘Installatieassistent’ in de instellingen van je Google Analytics 4 property. Je ziet hier een lijst van zeven taken die je kunt doorlopen. Enkel de laatste twee taken in het Google Ads gedeelte, indien van toepassing, zijn niet van belang. Verder moet het volgende in volgorde staan achter de stappen:

Installatieassistent Google Analytics
      • Stap 1: Gestart
      • Stap 2: Signaal aan
      • Stap 3: (getal) conversies
      • Stap 4: 2 (of meer) doelgroep(en)
      • Stap 5: 1 (of meer) Ads-koppeling(en)

Geven de stappen dit niet aan? Dan moet je even wachten of  een stapje terug doen. het kan namelijk wat langer duren voordat conversies en doelgroepen gezien worden door Google. Je kunt de andere stappen, die wel het bovenstaande benoemen, afvinken in de assistent. Heb je alle stappen afgevinkt? Dan is het overstappen naar Google Analytics 4 gelukt!

Hulp nodig bij het overstappen naar Google Analytics 4?

Zie je door de bomen het bos niet meer? Geen paniek, want dan kun je het instellen van Google Analytics ook aan ons overlaten. Je weet dan bovendien zeker dat alle data van de website wordt verzameld. Heb je behoefte aan meer dan alleen het instellen van Google Analytics 4? Neem vrijblijvend contact op en dan helpen we je graag met datgeen wat voor jouw website nodig is!


Wijntje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Manon van den Beuken, Founder & Commercieel directeur
Manon van den Beuken Founder & Commercieel directeur
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?