Onlangs heeft Google aangekondigd dat ze de zichtbaarheid van rich snippets als FAQ’s en HowTo’s aanzienlijk gaan verminderen. Waarom? Omdat ze een zo goed mogelijke en bovendien consistente zoekervaring willen bieden aan de gebruiker. In dit blog vertellen wij je graag meer over deze verandering en de bijbehorende gevolgen.
FAQ’s en HowTo’s zijn gestructureerde gegevens en geven meer informatie in de zoekresultaten. Is jouw website afhankelijk van deze resultaten? Dan kan het verminderen van de zichtbaarheid ervoor zorgen dat je een daling ziet in de klikfrequentie vanuit Google. FAQ’s verdwijnen namelijk vrijwel volledig. Alleen voor bekende overheids- en gezondheidswebsites geldt dit niet: bij deze websites worden de FAQ’s nog wel getoond. Welke sites dit zijn, wordt algoritmisch bepaald door Google. De HowTo’s verdwijnen volledig op mobiel en zijn alleen nog zichtbaar op desktopapparaten.
Geen zorgen, wanneer je FAQ en HowTo markup gebruikt op jouw website hoef je deze echt niet meteen te verwijderen. Volgens Google is dit niet nodig. Ondanks dat deze gestructureerde gegevens geen zichtbare effecten meer hebben, veroorzaken ze geen problemen voor Google Search.
Daarnaast zijn de HowTo snippets nog altijd zichtbaar voor desktopgebruikers. Wil je dat deze HowTo’s zichtbaar blijven? Google indexeert de mobiele versie van een website als basis voor indexering. Zorg er dus voor dat de mobiele versie van jouw website de juiste markup bevat wanneer je de HowTo’s op desktop zichtbaar wil laten zijn.
Deze veranderingen kunnen een best duidelijke impact hebben op jouw websiteverkeer. De kans is dan ook groot dat je dit ook terugziet in de resultaten van Google Search Console. De rapportages en vermeldingen in zoekresultaten van FAQ’s en HowTo’s blijven voorlopig nog wel in de resultaten van Google Search Console staan, maar de wijziging heeft geen invloed op het aantal items dat wordt gerapporteerd in de verbeteringsrapporten.
Volgens andere experts (zoals Lily Ray hierboven ook verder uitlegt op LinkedIn) is de impact echter te overzien. Sterker nog, een analyse in Google Search Console laat zien dat het aantal vertoningen en klikken uit FAQ markup wel afneemt, maar dat het totaal aantal vertoningen en klikken juist toeneemt.
Wat wij gaan doen? Wij blijven de websites die wij maken voorzien van HowTo’s én FAQ’s. Dit omdat de informatie die hierin staat gewoonweg behulpzaam is. Daarnaast blijven wij de markup voor HowTo’s hanteren in de websites die wij maken. Deze hebben wij namelijk geïntegreerd als module.
Roald, founder en SEO specialist van Vizien, verwacht dat de HowTo markup ook langzaam zal worden uitgefaseerd in de toekomst. Roald zegt: “Deze wordt nog wel getoond, waardoor veel SEO specialisten hier juist meer op gaan inzetten. Dit is dan ook hoe het altijd gaat: Google lanceert iets nieuws en iedere SEO specialist gaat ermee aan de slag. De zoekresultaten worden vervolgens overspoeld met toeters en bellen, omdat er vaak ‘misbruik’ van wordt gemaakt. Vervolgens wordt het weer weggehaald, omdat Google voldoende informatie heeft om hun algoritmes en AI mee te trainen.”
Heb jij nog vragen over het gevolg van deze aankondiging of heb je hulp nodig met het toevoegen van de juiste markup voor een HowTo? Wij helpen je graag. Neem gerust contact met ons op.
Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.
Neem contact op