Door 4 november 2023 7 min
Roald Craenen Founder & SEO specialist

Samen met Manon richtte Roald in 2013 Vizien op met als doel om eerlijk en transparant advies te geven aan klanten. Roald heeft namelijk een hekel aan slecht advies en ziet dat er in de wereld van marketing veel wordt geroepen en beloofd, terwijl het niet mogelijk is. Waarom zou je dit dan doen?

Roald geeft daarom alleen een advies waar de klant écht iets aan heeft om vervolgens een goede samenwerking aan te gaan en toffe resultaten te bereiken. Waar Roald een kick van krijgt? Het oppakken van kansen die een ander niet ziet om vervolgens toffe resultaten te bereiken. Zelfs na 15 jaar ervaring op het gebied van SEO krijgt Roald nog steeds een hoop nieuwe energie wanneer een klant de top ranking behaalt.

HTTP Status Codes – Van 200 tot 301, 404 en 504

Het internet bestaat uit verschillende servers en clients. Op die clients (bijvoorbeeld je laptop of mobiele telefoon) kun je een website bezoeken door middel van browser, zoals Google Chrome, Microsoft Edge of Firefox. Een browser communiceert vervolgens met een server door middel van HTTP (Hypertext Transfer Protocol) en stuurt verzoeken en documenten heen en weer. De reactie op zo’n verzoek krijgt dan een code mee, de HTTP status code, zodat de browser weet of het verzoek gelukt is, of niet (en dan ook waarom niet).

Wat is een HTTP status code?

Heel simpel gezegd is een HTTP status code een korte reactie die aangeeft of een verzoek (van bijvoorbeeld client aan server) is gelukt of niet. Als een verzoek is gelukt, wordt (meestal) een 200 HTTP status code gegeven. De server geeft deze berichten altijd door aan de client. Maar er zijn natuurlijk meer HTTP status codes die ieder meer informatie geven over de status van het verzoek.

De HTTP status codes worden ingedeeld in 5 groepen:

  1. Informationele berichten (100 – 199): voordat informatie heen en weer wordt gestuurd, wordt eerst een informationeel bericht uitgewisseld tussen client en server.
  2. Succesvolle berichten (200 – 299): dit bericht volgt als een verzoek succesvol is afgehandeld.
  3. Redirect (of doorstuur) berichten (300 – 399): als document wordt opgevraagd, maar de locatie van dat bestand is intussen veranderd, volgt een doorstuurbericht.
  4. Client error berichten (400 – 499): als een document wordt opgevraagd, maar deze bestaat niet meer en de server kan het niet vinden, dan volgt een foutmelding.
  5. Server error berichten (500 – 599): als een document wordt opgevraagd, maar de server is (tijdelijk) niet beschikbaar of bereikbaar, dan volgt deze foutmelding.

Wat zijn de belangrijkste HTTP status codes?

In de praktijk zijn sommige HTTP status codes belangrijker dan andere. Nu zul je daar niet vaak mee te maken krijgen, maar stel je krijgt een nieuwe website, dan is dat een ander verhaal. De kans is dan namelijk groot dat URLs op de nieuwe website (deels) niet overeenkomen met de oude website. Als je de nieuwe website zomaar live zou zetten, kan dat leiden tot veel 404’s (client error berichten; dus niet-bestaande documenten). Als SEO specialist wil je zulke problemen voorkomen, is het verstandig een website migratie voor te bereiden en door te voeren. Een oude URL krijgt in dat geval een 301 HTTP status code, wat betekent dat deze permanent wordt doorgestuurd naar een andere locatie.

Lees ook: SEO website migratie: Stap-voor-stap je oude naar je nieuwe website migreren

Of, en welke, HTTP status codes nu echt belangrijk zijn, hangt volledig af van jouw situatie. In bovenstaand voorbeeld spelen 200’s, 404’s en 301’s een rol. Stel je ondervindt problemen met je website, dan zijn 4xx of 5xx (waarbij de x een getal tussen de 0 – 9 vertegenwoordigt) status codes belangrijk. Je kunt zo namelijk zien of het probleem zich aan jouw kant (de client of browser) bevindt, of aan de kant van de server.

Alle (veelvoorkomende) HTTP status codes op een rij

Iedere HTTP status code heeft dus een eigen betekenis. Zoals ik hierboven beschreef, kun je uit het eerste getal (1 t/m 5) al snel opmaken in welke categorie de status code valt. Hieronder zet ik alle veelvoorkomende HTTP status codes voor je op een rij.

Categorie Code Bericht Omschrijving
Successful 200 OK Het verzoek is gelukt.
301 Moved Permanently De opgevraagde bron is permanent verplaatst naar een andere URL.
302 Found De opgevraagde bron is tijdelijk verplaatst naar een andere URL.
310 Too Many Redirects De opgevraagde bron wordt te vaak geredirect en het is onwaarschijnlijk dat het verzoek lukt.
Client error 401 Unauthorized De client die de bron opvraagt moet zichzelf identificeren om toegang te krijgen.
402 Payment Required Er is een betaling vereist voor de opgevraagde bron.
403 Forbidden De client die de bron opvraagt is niet geautoriseerd.
404 Not Found De opgevraagde bron wordt niet gevonden.
410 Gone De opgevraagde bron is niet langer beschikbaar, ook niet in de toekomst.
429 Too Many Requests De client stuurt te veel verzoeken in een korte tijd.
Server error 500 Internal Server Error Er gaat iets mis op de server waardoor het verzoek niet afgehandeld kan worden.
502 Bad Gateway De server ontvangt een onjuiste reactie van een andere server.
503 Service Unavailable De server is momenteel niet beschikbaar.
504 Gateway Timeout De server krijgt niet op tijd reactie van een andere server.

Hoe controleer je een HTTP status?

Nu je weet wat een HTTP status is én welke status codes belangrijk zijn, is het tijd om de HTTP status(sen) op jouw website te controleren. Dat kan op verschillende manieren, afhankelijk van de situatie. Hieronder schets ik enkele situaties en leg uit hoe je dan de HTTP status code(s) kunt controleren.

1. Eén pagina controleren

Stel je wil één pagina controleren, omdat je er zeker van wilt zijn dat alle opgevraagde documenten van die pagina daadwerkelijk bestaan en dus werken. In dat geval is het handig om Google’s DevTools te gebruiken. Dat is een ingebouwde debugger waarin je onder andere status codes van afbeeldingen, scripts, fonts, etc. kunt zien.

  1. Open Chrome en navigeer naar de pagina die wilt controleren
  2. Druk op F12 of CTRL + SHIFT + I, waarna DevTools opent
  3. Ga bovenin naar de tab “Network”
  4. Controleer of de optie “All” actief is (ipv JS, CSS, Img, etc; dit zorgt er namelijk voor dat je een overzicht krijgt van alle verzoeken)
  5. Ververs de huidige pagina met F5 of CTRL + F5 (dat laatste is een “hard-refresh” die ook de browser-cache leegt)
  6. Controleer vervolgens alle verzoeken door er doorheen te scrollen
Chrome DevTools

Een overzicht in Chrome DevTools van alle opgevraagde bronnen op een pagina

2. Meerdere pagina’s tegelijk controleren

Als je meerdere pagina’s tegelijk wilt controleren, is bovenstaande methode niet handig. Dat kost simpelweg teveel tijd. Daarnaast ben je ook niet zozeer benieuwd naar de status van die ene afbeelding, maar wil je weten of alle URLs een 200 OK status geven. Als er bijvoorbeeld veel 404 status codes bestaan, dan weet je dat er iets niet goed gaat. In deze situatie ben je aangewezen op verschillende (betaalde) tools, zoals Screaming Frog. Deze tool is overigens gratis te gebruiken tot max. 500 URLs per keer.

  1. Download en open Screaming Frog
  2. Ga naar “mode > list”
  3. Klik op “upload” en kies bijvoorbeeld “paste” (als je al een lijst met URLs hebt gekopieerd)
  4. Analyseer de HTTP status door deze per URL te bekijken in de kolom “status code”
Screaming Frog

Analyseren van URLs met Screaming Frog

Tip: Met deze tool kun je ook een site crawlen, zodat je meteen een overzicht krijgt van alle pagina’s op die site én hun HTTP status.

3. (bulk) Redirects controleren

Als online marketeer of SEO specialist ben je vaak geïnteresseerd in de HTTP status van verschillende URLs na een website migratie. Je wil deze snel en automatisch controleren, om te zien of er geen errors zijn, maar ook of er op een juiste manier wordt geredirect. In veel gevallen betekent dit dat je een 301 status code (permanente redirect) wilt zien in plaats van een 302 status code (tijdelijke redirect). Dit kun je doen met behulp van Screaming Frog, maar ook met online tools als httpstatus.io. Die laatste geeft je meteen inzicht in de manier waarop wordt geredirect, zeker in het geval van “redirect chaining” (een URL wordt geredirect van A naar B naar C naar D etc.).

  1. Ga naar https://httpstatus.io/
  2. Plak de lijst met URLs
  3. Klik op “check status”
  4. Analyseer alle URLs
HTTPstatus.io

Analyseren van HTTP status codes met Httpstatus.io

Hulp nodig?

Nu je weet wat een HTTP status code is, welke belangrijk zijn en hoe je ze controleert, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Loop je vast, of twijfel je of een URL een juiste status code geeft? Neem dan gewoon contact met ons op. Wij helpen je graag verder.


Wijntje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?