Door 19 september 2023 8 min
Kevin van Andel Online marketeer

Binnen zijn functie als online marketeer houdt Kevin zich sinds mei 2023 bezig met alles omtrent SEO en SEA. Van nieuwe mogelijkheden onderzoeken op het gebied van zoekwoorden tot het analyseren en optimaliseren van Google Advertenties: search tools zijn de beste vrienden van Kevin binnen deze werkzaamheden.

Waar Kevin iedere ochtend naar uitkijkt? Naar het leren van nieuwe dingen binnen het vak online marketing. Kevin krijgt dan ook een kick van nieuwe dingen uitproberen die uiteindelijk enorm goed blijken te werken en ziet het gevarieerde werk als één van zijn grootste drijfveren.

Website aanmelden bij Google anno 2023

Waarom zou je je website aanmelden bij zoekmachines zoals Google? Eigenlijk heel simpel. Je wilt online gevonden worden en bezoekers met open armen ontvangen op je (nieuwe) website. En hoe meer je doet om Google hiervan op de hoogte te brengen, des te sneller Google je website kan indexeren. Waarschijnlijk ben je de trotse eigenaar van een gloednieuwe website en vraag je je af waar je deze kan aanmelden. Wij bieden je graag een helpende hand om het verkeer en de autoriteit van je website te laten stijgen.

Hoe weet je of jouw site al bekend is bij een zoekmachine?

Wie weet staat er al iets van je website online in een zoekmachine. Met een zoekopdracht in Google kun je dit misschien al snel vinden. Typ in dat geval je bedrijfsnaam een keer in. Niks gevonden? Probeer het dan met de zoekopdracht: “site:jouwdomeinnaam.nl” met iets meer precisie. Vul bijvoorbeeld “site:vizien.nl” in en je vindt alle pagina’s van Vizien die in Google geregistreerd staan.

Als je wilt weten of er bepaalde pagina’s wel of niet geïndexeerd worden, gebruik dan Google Search Console. In Google Search Console vind je onder ‘pagina’s’ de indexeringsstatus van alle pagina’s. Zodra je hier getallen ziet staan, heeft Google je website in ieder geval gecrawld. Zoek hierin ook naar eventuele ‘crawl issues’. Crawl issues zijn pagina’s die door Google niet op de juiste manier worden geïndexeerd.

Let op: ranken in de zoekresultaten is niet hetzelfde als geïndexeerd en gecrawld worden. Indexeren en crawlen is de basis om vervolgens te gaan ranken d.m.v. SEO.

Ook handig om te weten is dat je in principe twee verschillende soorten crawls kunt definiëren. De eerste is de initiële crawl, waarbij je website voor de eerste keer wordt gecrawld. Hierdoor kom je in Google’s index terecht. De tweede (en eigenlijk alle andere keren) is meer periodiek crawlen; dat doet Google om eventuele wijzigingen of nieuwe content te ontdekken. Google komt dus vaker naar je website om één of meerdere pagina’s per keer te crawlen.

De manieren en stappen van je website aanmelden bij zoekmachines

De eerste stap naar het aanmelden van jouw website bij zoekmachines is het aanmaken van een Google Search Console Property. Het eerste scherm wat je ziet, vraagt je om een domein of URL-voorvoegsel in te vullen. Simpel gezegd is het URL-voorvoegsel een website als https://www.vizien.nl en is het domein vizien.nl. Iets als admin.vizien.nl of vizien.bedrijf.nl kan ook binnen dit domein vallen, waaronder ook het URL-voorvoegsel. Waar het voorvoegsel dus alleen één link gebruikt, pakt het domein alles mee.

Tip: kies (als het kan) altijd voor een domein property, dat geeft je veel meer inzicht.

Nadat je je URL of domein hebt ingevoerd, moet je de stappen van het verifiëren doorlopen. Dat gaat bij een domein-property via het toevoegen van een DNS-record. Of bij een URL-voorvoegsel middels het uploaden van een HTML-bestand, het toevoegen van een HTML-tag, een Google Analytics trackingcode of via Google Tag Manager.

Om vervolgens indexering aan te vragen, doorloop je de volgende stappen:

  1. Log in bij Search Console
  2. Vul je homepage URL in
  3. Vraag je indexering aan
  4. Test de live URL

Zodra dit, getest en wel, klaar staat, is de volgende stap het aanmaken van een XML of HTML sitemap. Een sitemap helpt Google jouw website namelijk sneller te vinden. Om het je zo simpel mogelijk te maken, hieronder onze manieren en stappen om een XML of HTML sitemap in je website te krijgen.

XML-sitemaps.com

Eén van de makkelijkere manieren is om naar de website xml-sitemaps.com te gaan en het voor je te laten doen.

  • Maak een account aan en/of voer de URL van je website in.
  • Na deze stap krijg je een e-mail of een pagina met daarin een file.
  • Download de file en/of open deze en verwerk het in de root van je website
  • Je hebt hierin ook de optie om een HTML sitemap te krijgen.

WordPress

WordPress website? Dan wordt het voor je gedaan. Sinds WordPress 5.5 zit er een XML sitemap functionaliteit in. Echter heeft deze wel zo zijn beperkingen. Check op de WordPress website hoe dit werkt.

Bij WordPress heb je ook de keuze voor de Yoast plugin of één van de velen anderen gebruiken om zowel XML als HTML Sitemaps te installeren. Dit voegt in veel extra functionaliteiten als het uitsluiten van bepaalde pagina’s of het aangeven van een hiërarchie in de sitemap.

Wix, Squarespace of Shopify

Als je Wix, Squarespace of Shopify gebruikt, dan wordt de sitemap ook automatisch voor je gemaakt.

Nadat je een sitemap hebt aangemaakt, voeg je de sitemap toe aan Google Search Console.

  • Als je toegang hebt tot je Google Search Console, kun je onder ‘indexeren’ naar ‘sitemaps’ gaan.
  • Voeg hier de gewenste sitemap URL aan toe
  • Klik op ‘submit’ of ‘verzenden’.

Het voordeel van het hebben van een sitemap is dat Google sneller je gehele website heeft geïndexeerd, omdat je een overzicht aan Google geeft wat er op je website te vinden is. Je kunt ook met ‘robots.txt’ of met ‘noindex’ bepaalde pagina’s uitsluiten indien er bepaalde pagina’s niet geïndexeerd en/of gecrawld mogen worden. Google geeft aan minimaal een week te doen over het crawlen en indexeren. Gemiddeld genomen duurt dit tussen de vier dagen en een maand na het aanmelden van je website bij Google (uiteraard ook afhankelijk van de omvang van je website).

Veelgemaakte fouten

Iedereen maakt wel eens fouten en het begrijpen van Google is soms best complex. Zeker als je voor het eerst je website bij Google wilt aanmelden. Je voorkomt gemakkelijk een paar fouten als je weet dat Google je hele website probeert door te spitten alsof zij een hele actieve gebruiker is. Ieder hoekje en gaatje indexeert Google, althans, zolang daar ‘crawl budget’ voor is.

Met dit in gedachten, hierbij de meest gemaakte fouten:

  • Een pagina hebben waar niet naar gelinkt wordt binnen de website. Dit zijn ‘orphan-pages’. Hierdoor vindt Google de link ook niet en vindt ze dus de hele pagina niet.
  • Geen XML sitemap hebben is mogelijk, maar we raden het niet aan. Het maakt het voor Google namelijk een stuk moeilijker om de website te crawlen, te indexeren of nieuwe content te vinden. Zeker als Google een grotere website moet indexeren, is een goede sitemap eigenlijk onmisbaar. Gezien het vinden van de (nieuwe) content dan langer duurt.
  • Geen externe links en hierdoor geen autoriteit hebben. Des te meer andere partijen, die wel aangemeld staan bij Google, er linken naar je pagina, des te sneller én vaker Google je website zal zien, ‘crawlen’ en indexeren.
  • Geen nieuwe content plaatsen en/of het niet up-to-date houden van de website. Google ziet na een tijd in dat er niet zo veel nieuws te zien is op de pagina. Met als gevolg dat de website minder frequent gecrawld wordt.
  • Geen relevante of waardevolle content hebben. Zolang een gebruiker niets nuttigs uit je website kan halen, gaat Google je website ook als irrelevant zien.
  • AI tools als ChatGPT of Bard genereren ook content waarmee je op Google kan komen te staan, maar gebruik dit niet. Maak je geen unieke content, dan indexeert Google minder snel je website. Daarbij probeert Google de AI-content te herkennen om deze vervolgens slechter te laten ranken.
  • Het kan zijn dat je Robots.txt gedeeltes van de website het crawlen en indexeren blokkeert. Check dit door /robots.txt achter je website te plakken. Google heeft hier ook een tester voor. Wij gebruiken de Yoast WordPress plugin om dit te implementeren. Dit ziet er als volgt uit:
  • Geen gebruikmaken van een robots meta tag. Als je de robots meta tag ‘noindex’ en ‘nofollow’ gebruikt, sluit je namelijk bepaalde pagina’s uit van het indexeerproces. Hiermee voorkom je o.a. duplicate content, dat admin pagina’s worden geïndexeerd of dat je bedankpagina op Google te vinden is. Zie hieronder hoe het moet staan als je wel wilt dat een pagina wordt geïndexeerd.
  • Het hebben en inconsistent gebruiken van veel verschillende URL’s waarvan de bestemming hetzelfde is zorgt voor canonical (of duplicate content) issues. Laat Google duidelijk weten welke URL het meest ‘relevant’ is door redirects, interne links en de juiste URL in de sitemap te gebruiken.

We hopen dat het aanmelden van je website bij Google met deze stappen zonder problemen lukt. Mocht dat echt niet lukken en loop je vaak tegen de bovenstaande fouten aan? Dan staan we graag voor je klaar om je erbij te helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op en wie weet vind je je website al snel op Google.


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?