Waarom zou je je website aanmelden bij zoekmachines zoals Google? Eigenlijk heel simpel. Je wilt online gevonden worden en bezoekers met open armen ontvangen op je (nieuwe) website. En hoe meer je doet om Google hiervan op de hoogte te brengen, des te sneller Google je website kan indexeren. Waarschijnlijk ben je de trotse eigenaar van een gloednieuwe website en vraag je je af waar je deze kan aanmelden. Wij bieden je graag een helpende hand om het verkeer en de autoriteit van je website te laten stijgen.
Wie weet staat er al iets van je website online in een zoekmachine. Met een zoekopdracht in Google kun je dit misschien al snel vinden. Typ in dat geval je bedrijfsnaam een keer in. Niks gevonden? Probeer het dan met de zoekopdracht: “site:jouwdomeinnaam.nl” met iets meer precisie. Vul bijvoorbeeld “site:vizien.nl” in en je vindt alle pagina’s van Vizien die in Google geregistreerd staan.
Als je wilt weten of er bepaalde pagina’s wel of niet geïndexeerd worden, gebruik dan Google Search Console. In Google Search Console vind je onder ‘pagina’s’ de indexeringsstatus van alle pagina’s. Zodra je hier getallen ziet staan, heeft Google je website in ieder geval gecrawld. Zoek hierin ook naar eventuele ‘crawl issues’. Crawl issues zijn pagina’s die door Google niet op de juiste manier worden geïndexeerd.
Let op: ranken in de zoekresultaten is niet hetzelfde als geïndexeerd en gecrawld worden. Indexeren en crawlen is de basis om vervolgens te gaan ranken d.m.v. SEO.
Ook handig om te weten is dat je in principe twee verschillende soorten crawls kunt definiëren. De eerste is de initiële crawl, waarbij je website voor de eerste keer wordt gecrawld. Hierdoor kom je in Google’s index terecht. De tweede (en eigenlijk alle andere keren) is meer periodiek crawlen; dat doet Google om eventuele wijzigingen of nieuwe content te ontdekken. Google komt dus vaker naar je website om één of meerdere pagina’s per keer te crawlen.
De eerste stap naar het aanmelden van jouw website bij zoekmachines is het aanmaken van een Google Search Console Property. Het eerste scherm wat je ziet, vraagt je om een domein of URL-voorvoegsel in te vullen. Simpel gezegd is het URL-voorvoegsel een website als https://www.vizien.nl en is het domein vizien.nl. Iets als admin.vizien.nl of vizien.bedrijf.nl kan ook binnen dit domein vallen, waaronder ook het URL-voorvoegsel. Waar het voorvoegsel dus alleen één link gebruikt, pakt het domein alles mee.
Tip: kies (als het kan) altijd voor een domein property, dat geeft je veel meer inzicht.
Nadat je je URL of domein hebt ingevoerd, moet je de stappen van het verifiëren doorlopen. Dat gaat bij een domein-property via het toevoegen van een DNS-record. Of bij een URL-voorvoegsel middels het uploaden van een HTML-bestand, het toevoegen van een HTML-tag, een Google Analytics trackingcode of via Google Tag Manager.
Om vervolgens indexering aan te vragen, doorloop je de volgende stappen:
Zodra dit, getest en wel, klaar staat, is de volgende stap het aanmaken van een XML of HTML sitemap. Een sitemap helpt Google jouw website namelijk sneller te vinden. Om het je zo simpel mogelijk te maken, hieronder onze manieren en stappen om een XML of HTML sitemap in je website te krijgen.
Eén van de makkelijkere manieren is om naar de website xml-sitemaps.com te gaan en het voor je te laten doen.
WordPress website? Dan wordt het voor je gedaan. Sinds WordPress 5.5 zit er een XML sitemap functionaliteit in. Echter heeft deze wel zo zijn beperkingen. Check op de WordPress website hoe dit werkt.
Bij WordPress heb je ook de keuze voor de Yoast plugin of één van de velen anderen gebruiken om zowel XML als HTML Sitemaps te installeren. Dit voegt in veel extra functionaliteiten als het uitsluiten van bepaalde pagina’s of het aangeven van een hiërarchie in de sitemap.
Als je Wix, Squarespace of Shopify gebruikt, dan wordt de sitemap ook automatisch voor je gemaakt.
Nadat je een sitemap hebt aangemaakt, voeg je de sitemap toe aan Google Search Console.
Het voordeel van het hebben van een sitemap is dat Google sneller je gehele website heeft geïndexeerd, omdat je een overzicht aan Google geeft wat er op je website te vinden is. Je kunt ook met ‘robots.txt’ of met ‘noindex’ bepaalde pagina’s uitsluiten indien er bepaalde pagina’s niet geïndexeerd en/of gecrawld mogen worden. Google geeft aan minimaal een week te doen over het crawlen en indexeren. Gemiddeld genomen duurt dit tussen de vier dagen en een maand na het aanmelden van je website bij Google (uiteraard ook afhankelijk van de omvang van je website).
Iedereen maakt wel eens fouten en het begrijpen van Google is soms best complex. Zeker als je voor het eerst je website bij Google wilt aanmelden. Je voorkomt gemakkelijk een paar fouten als je weet dat Google je hele website probeert door te spitten alsof zij een hele actieve gebruiker is. Ieder hoekje en gaatje indexeert Google, althans, zolang daar ‘crawl budget’ voor is.
Met dit in gedachten, hierbij de meest gemaakte fouten:
We hopen dat het aanmelden van je website bij Google met deze stappen zonder problemen lukt. Mocht dat echt niet lukken en loop je vaak tegen de bovenstaande fouten aan? Dan staan we graag voor je klaar om je erbij te helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op en wie weet vind je je website al snel op Google.
Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.
Neem contact op