Door 9 januari 2024 8 min
Roald Craenen Founder & SEO specialist

Samen met Manon richtte Roald in 2013 Vizien op met als doel om eerlijk en transparant advies te geven aan klanten. Roald heeft namelijk een hekel aan slecht advies en ziet dat er in de wereld van marketing veel wordt geroepen en beloofd, terwijl het niet mogelijk is. Waarom zou je dit dan doen?

Roald geeft daarom alleen een advies waar de klant écht iets aan heeft om vervolgens een goede samenwerking aan te gaan en toffe resultaten te bereiken. Waar Roald een kick van krijgt? Het oppakken van kansen die een ander niet ziet om vervolgens toffe resultaten te bereiken. Zelfs na 15 jaar ervaring op het gebied van SEO krijgt Roald nog steeds een hoop nieuwe energie wanneer een klant de top ranking behaalt.

10 manieren om de SEO van je website te meten in Google Analytics

Meten is weten kunnen we wel stellen in de wereld van SEO. Als je geen idee hebt op welke manieren je je SEO prestaties kunt meten, dan weet je ook niet waar je moet beginnen met optimaliseren. In Google Analytics 4 heb je gelukkig genoeg manieren waarop je het kunt aanpakken. Zo weet je binnen no-time hoeveel (nieuwe) bezoekers je website trekt, waar mensen afhaken en hoeveel conversies je hebt binnengehaald. Hoe wij dat doen? Dat leggen we je graag uit met onze 10 manieren waarop jij je website kunt meten in Google Analytics.

10 manieren om je resultaten en data inzichtelijk te maken

1.      Via Google Analytics het aantal bezoekers meten

De meest voor de hand liggen manier is natuurlijk zien hoeveel bezoekers er op de website komen en gaan, zowel nieuwe als loyale terugkerende klanten. In het geval je je focus legt op het behouden van klanten, wordt dit retentiemarketing genoemd. Google bied je een relatief makkelijke manier aan om dit inzichtelijk te maken: Ga naar rapporten, onder behoud vind je het loyaliteitsoverzicht. Hier zie je het totale aantal nieuwe gebruikers en terugkerende gebruikers. Vergelijk dit met het punt waar je begon of zie je bijvoorbeeld traffic stijgen na het uitvoeren van een bepaalde marketingactie.

2.      Trechteronderzoek

Voorheen kon je met Universal Analytics gemakkelijk trechters laten verschijnen. Bij Google Analytics 4 is dit iets moeilijker gemaakt. Echter is het hierdoor wel mogelijk nog meer met de trechters te kunnen en aan te passen. Je begint met het maken van je eigen trechters onder het kopje ‘verkennen’. Hier staat ‘trechterverkenning’ als template die je kunt gebruiken. In dit template geef je zelf aan wat je precies zou willen zien. Gebruik bijvoorbeeld als stappen: eerste keer geopend/eerste bezoek > aantal gebruikers webshoppagina x > aantal gebruikers op winkelmandje pagina > gebruikers met een voltooide aankoop. (zie afbeelding) Ga hier gerust op ontdekking en bedenk wat voor pad jouw klanten belopen op jouw website en wie weet kom je tot briljante ideeën om het te verbeteren.

3.      Zoektermprestaties

Als je wilt weten op wat voor soort termen je goed rankt, zal dat helaas niet alleen met Google Analytics kunnen. Hiervoor moet je Search console hebben gekoppeld aan Google Analytics. Lees hoe je je website aan kunt melden bij Google, waaronder Search console. Als je dit hebt gedaan kun je in de instellingen van je GA4 property, onder productkoppelingen, Search console koppelen. Dat gedaan hebbende, heb je nu onder rapportages ‘search console’ staan. Hier vind je de zoekopdrachten waarmee jouw website gevonden wordt. Hier kun je goed op sturen door bijvoorbeeld je content op de website te updaten. Je ziet hier namelijk ook op welke positie je zoekwoord rankt en wat de klikfrequentie (CTR%) is. Vervolgens filter en zoek je voor kansen binnen de website. Rankt iets bijvoorbeeld tussen plek #2 en #15, dan kun je kijken wat de hoger gepositioneerde concurrenten doen en hierop je pagina aanpassen.

4.      Betrokkenheidscijfers en sessieduur

Onder rapportages binnen betrokkenheid heb je de rapportages over pagina’s, schermen en landingspagina. Hier vind je data terug als o.a. hoeveel gebeurtenissen er hebben plaatsgevonden, hoeveel mensen een bepaalde pagina hebben gezien en hoe lang mensen op een pagina ‘betrokken’ zijn geweest. Gebruik deze data om pagina’s te vinden die bijvoorbeeld een erg korte sessieduur hebben, een laag betrokkenheidspercentage hebben (zelf te berekenen door het aantal betrokken sessies te delen door het totale aantal sessies van een bepaalde periode) of een laag aantal gebruikers hebben bereikt.

Tip: je vindt bounce rate, zoals je die misschien herkent, terug onder ‘verkennen’ waar je zelf aan de slag moet om een tabel te maken. Zie manier 7 voor toelichting over de rapportages.

5.      Meet je backlinks via Referrals

Je meet de resultaten van je backlinks in Google door naar het volgende rapport te gaan: Rapportage > Acquisitie > Verkeersacquisitie. Pas hier vervolgende de filter ‘Standaard kanaalgroep voor sessie’ is gelijk aan ‘Referral’ en voeg met het plusje naast de eerste kolom sessiebron/-medium toe. Hierdoor zie je precies welke links hoeveel verkeer met zich meebrengen.

6.      Je mobielvriendelijkheid meten

Als je wilt weten of je website wel mobielvriendelijk is, moet je eerst kijken of het er visueel goed uitziet, mocht je dit nog niet gedaan hebben. Bekijk je website simpelweg op je telefoon of klik op de rechtermuisknop en vervolgens op ‘inspecteren’. In veel gevallen zie je dan boven in een icoontje voor een telefoon (met een laptop), klik hier op. Je ziet nu de ‘responsieve’ versie van je website. Om te kijken of het er voor anderen ook zo mooi en toegankelijk uitziet, pakken we Google Analytics er weer bij. Nogmaals onder het kopje ‘rapporten’, vind je het subitem ‘technologie’. Hier kom je op de overzichtspagina uit van de technologie die men gebruikt om de website te bekijken/gebruiken. Klik hier op apparaatcategorieën bekijken (zie afbeelding). Als de betrokkenheidscijfers hier tegenvallen, dan kan het zijn dat de website niet mobielvriendelijk is. Je kunt ook de filter voor apparaatcategorie ‘mobiel’ toepassen op de eerder behandelde rapportages. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een trechter opmaken van alleen mobiel verkeer. Ideaal voor als je wilt weten welke pagina de boosdoener is.

7.      Rapportages opmaken in Google

Zoals eerder kort besproken is, is het mogelijk in GA4 je eigen rapportages op te maken en deze op te slaan. Dit doe je onder het kopje ‘verkenningen’. Wat je hierin precies kan, is aan jou om te verkennen. Google heeft hier zelf een goede uitleg over geschreven: https://support.google.com/analytics/answer/7579450?hl=#zippy=%2Cin-dit-artikel. Lees dit met alle rust door, want er is een hoop te ontdekken. Je kunt hier rapportages in maken over diverse groepen klanten, delen van de website, maar ook tabellen en grafieken over winst van bepaalde productgroepen. Zo maak je data overzichtelijk en deel je deze inzichten met anderen.

8.      Het instellen en bijhouden van conversies

Vrijwel de basis voor het meten van je daadwerkelijke resultaten is het opzetten van je conversies in Google Analytics. Mocht je dit nog niet gedaan hebben, bekijk onze pagina over het instellen van GA4 waar we je uitgebreid uitleggen hoe je GA4 op de juiste manier op kunt zetten. In dit artikel lees je bij stap 5 lezen hoe je conversies in kunt stellen.  Als je dit gedaan hebt, ga je naar rapporten > betrokkenheid > conversies. Hier vind je de data over de verschillende ingestelde conversies. Daarbij kun je bij ‘verkennen’ nu ook je conversies in de data opnemen. Bij de conversie ‘purchase’, maar ook andere type conversies ken je een waarde toe. Deze waarden helpen Google je website beter te begrijpen wat ons op het volgende punt brengt.

Tip: bedenk eerst echt welke actie op je website je een klant oplevert. Bijvoorbeeld een contactformulier, het maken van een (telefonische) afspraak of het kopen van een product/dienst. Koppel hier een gebeurtenis aan!

9.      Gebruikmaken van Google insights

Google’s nieuwe manier om optimaals advies te geven hangt samen met AI, de hit van dit moment. Google gebruikt AI om vragen over je data te beantwoorden. Vragen als: hoeveel winst heb ik in november 2023 gedraaid? Hoeveel unieke bezoekers zijn er de afgelopen 30 dagen op mijn website beland? Welk zoekwoord heeft me de meeste bezoekers opgeleverd? En nog veel meer, kan Google binnen een paar seconden beantwoorden. Dit kan in de zoekbalk bovenaan of het logootje rechts bovenin, wat lijkt op een lijndiagram met sterretjes. Zolang je Google blijft aanvullen met relevante online en offline data (indien relevant), zal Google steeds beter je vragen beantwoorden.

10.      Onsite zoekresultaten

Onsite zoekresultaten zijn de zoekopdrachten die men invoert op je website. Zie het als iemand die zoekt op wasmachine in de bol.com zoekbalk. Handig om te weten, omdat je dan weet wat mensen op je website interessant vinden of zoeken. Om onsite zoekresultaten in te zien, moet je dit eerst aanzetten binnen Google Analytics 4. Ga naar instellingen onder ‘Verzameling en wijziging van gegevens’, hier vind je gegevensstreams. Klik hier op de huidige stream. Onder verbeterde meting vind je ‘zoeken op site’, zet dit aan. Hier heb je enkele opties onder de uitgebreide instellingen, maar hier hoef je in veel gevallen niet naar te kijken.

Mocht je al wat data hebben verzameld terwijl dit aan staat, dan kun je je gegevens vinden onder betrokkenheid > gebeurtenissen. Zoek hier naar iets in de richting van ‘search’. (zie afbeelding)

Linksonder vind je de gebruikte ‘search_term’. (zie afbeelding)

Hier kun je zien welke termen er worden gebruikt op je website. Het tabel ‘page_title’ kan je ook nog helpen om te zien of diegene nog iets heeft gevonden over wat hij/zij zocht. Ook handig als je je content/producten wilt aanvullen met datgeen waar hij/zij naar zocht.

Wordt het instellen en analyseren je allemaal te veel en zoek je naar een partij die je hier graag mee helpt? Neem contact op en dan vogelen wij uit hoe goed jouw website het momenteel doet op het gebied van SEO.


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Manon van den Beuken, Founder & Commercieel directeur
Manon van den Beuken Founder & Commercieel directeur
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?