Door 29 januari 2024 9 min
Kevin van Andel Online marketeer

Binnen zijn functie als online marketeer houdt Kevin zich sinds mei 2023 bezig met alles omtrent SEO en SEA. Van nieuwe mogelijkheden onderzoeken op het gebied van zoekwoorden tot het analyseren en optimaliseren van Google Advertenties: search tools zijn de beste vrienden van Kevin binnen deze werkzaamheden.

Waar Kevin iedere ochtend naar uitkijkt? Naar het leren van nieuwe dingen binnen het vak online marketing. Kevin krijgt dan ook een kick van nieuwe dingen uitproberen die uiteindelijk enorm goed blijken te werken en ziet het gevarieerde werk als één van zijn grootste drijfveren.

15 signalen dat een marketingbureau niet het beste met je voor heeft

Fouten maken is menselijk, althans, als je een keer iets over het hoofd hebt gezien of vergeten bent. Toch is het soms knap lastig als je niet weet waar je je voor inschrijft. Marketing is een breed vak, men denkt al snel het vak onder controle te hebben en een marketingbureau te beginnen of als ZZP’er aan de slag te gaan. En of zij nu wel of niet weten dat ze niet de juiste werkwijze hanteren, jij, als klant, zit dan uiteindelijk met de gebakken peren. Beloftes over meer klanten en meer winst klinken natuurlijk als muziek in de oren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

We horen je al denken: “wij van WC-Eend, adviseren WC-Eend.” En dat snappen we. Wij zijn ook maar een willekeurig marketing bureau. Maar juist omdat er een hoop rotte appels tussen zitten, zijn we met Vizien gestart en vertellen we je graag over de 15 signalen die je bij een marketingbureau kunt herkennen om te weten dat er iets niet helemaal pluis is.

15 Signalen die er op kunnen wijzen dat het geen zuivere koffie is

1.      Geen rechten krijgen tot Google Analytics, Search Console of Google Ads

Vertrouwen is iets wat langzaam opgebouwd moet worden. We raden het dan ook af om met een partij in zee te gaan die je de toegang tot je (bestaande) Google accounts ontneemt en/of het verplaatst naar hun eigen beheer. Er wordt gezegd dat je dan niets zal kunnen verpesten in het account, maar niets daarvan is waar. Je kunt namelijk als beheerder van het account iemands rechten beperken tot enkel het bekijken van het account. Hierdoor ziet diegene de cijfers wel, maar kunnen ze niets bewerken. Als er niets zichtbaar is, dan kun je het vertrouwen moeilijk opbouwen. Want klopt het dan wel wat ze zeggen in de rapportages en/of evaluaties?

2.      Geen of vage rapportages en tussentijdse evaluaties om de resultaten te zien/bespreken

Aansluitend op het eerste punt, zolang je geen data zelf kunt zien of begrijpen, wordt het lastig om hun verrichte werk te beoordelen. In het geval dat een rapportage vaag is, zouden ze dit op een laagdrempelige manier moeten kunnen uitleggen. Weigeren ze meer te zeggen of weten ze zelf ook niet zo goed waar ze het over hebben? Dan kan je weer een vakje afvinken van de signalen.

3.      Snel resultaat beloven

Er is niets sneller te herkennen dan dat men bij het eerste gesprek al bergen van goud belooft. Marketing in praktijk gaat veel langzamer dan je denkt. Dit geldt vooral voor SEO. Advertenties daarentegen kunnen snel resultaat bieden. Dat haalt echter niets weg van het feit dat je ook snel verlies kunt maken. Houdt er wel rekening mee dat er veel factoren bijdragen aan het succes of falen van een campagne. De website kan niet overeenkomen met de advertentie of andersom, de website kan gebruikersonvriendelijk zijn, je product/dienst sluit niet aan en zo zijn er nog vele andere redenen te noemen.  Hoe dan ook, kan je alles wat op korte termijn wordt beloofd, zeker in twijfel trekken. Want het is een doorlopend proces, geen magie.

4.      Garanderen dat je op de eerste pagina komt of bovenaan komt te staan

Gepaard met het snelle resultaat is het vrijwel onmogelijk om op korte termijn de eerste plek in Google te bemachtigen. Zelfs met Google Ads (met een beperkt budget) is dit een flinke prestatie. Niemand hoort dit resultaat te kunnen garanderen, dus ook geen professioneel marketingbureau.

5.      Een marketingbureau met een eigen CMS systeem

Wanneer een marketingbureau een eigen CMS systeem heeft om websites mee te bouwen, kan het zo zijn dat aan het einde van de rit je zonder website door moet gaan. Daarbij wordt het ook bijna onmogelijk om zelf, of door een websitebouwer, aanpassingen door te voeren. Het marketingbureau wil in dit geval simpelweg niet dat jij de controle over de website hebt of ooit zal krijgen.

6.      Website en/of domeinnaam zijn na afloop van het contract niet van jou

Het kan onderdeel uitmaken van het contract dat jij uiteindelijk geen recht op hebt op je ‘eigen’ website en/of domeinnaam. Dat maakt het voor het marketingbureau voordeliger, maar maken ze het ook voordelig voor jou? Als dit soort details achter gehouden worden dan weet je al dat je fout zit. Een eerlijke partij zal dit van tevoren aangeven of je het recht tot je website niet ontnemen.

7.      Slecht opgemaakte ‘SEO pagina’s’ van weinig toegevoegde waarde

SEO is niet een kwestie van het verwerken van een paar zoekwoorden die uiteindelijk op magische wijze tot meer verkeer zullen leiden. Het is een combinatie van linkbuilding, de ervaring van je website, je Google profiel in zijn totaliteit en nog veel meer. Simpelweg pagina’s met een stukje tekst en een knop om contact op te nemen beloven niet veel goeds. Het gaat om het complete plaatje en de frequentie waarop deze pagina’s worden aangepast. Een statische website waar kortgezegd geen technische snufjes zijn toegepast of geen nieuwe content op wordt gezet, zal door Google uiteindelijk worden vergeten.

Lees ook: https://www.vizien.nl/2022/alle-on-page-seo-elementen-uitgelegd/

8.      Slechte reviews of een verschil in de reviews op de website en Google

Een voor de hand liggend signaal zijn natuurlijk de reviews. Bedrijven willen er nog wel eens mee rommelen, maar uiteindelijk kunnen ze het aantal slechte reviews niet meer bijhouden. Er kan ook een groot verschil hierdoor ontstaan in de reviews die ze tonen op de website en die ze daadwerkelijk hebben gekregen. Dit kun je gauw opmerken door te kijken of er foto’s bij de reviews op de website staan, de volledige naam bij de review staat of dat alles overweldigend positief lijkt. Je kunt ook een paar van de goede reviews nalopen als de volledig naam of foto erbij staat. Je vindt dan soms dat ze helemaal geen website hebben of dat de foto ergens van het internet vandaan is geplukt. Doe dus altijd goed onderzoek naar reviews.

9.      Het niet tonen van resultaten van andere klanten

Er valt met enige zekerheid te zeggen dat ieder marketingbureau toch wel een klant heeft of heeft gehad. Toch is het niet altijd zo vanzelfsprekend dat hier de resultaten over worden gedeeld. Misschien vallen ze wel tegen, maar dat kun je helaas niet zien in dat geval. Ze hoeven ook niet altijd mee te zitten, de algehele ervaring en aandacht die de klant ervaart is wat telt. Als er iets gedaan wordt aan de tegenzittende cijfers, zou dat ook een goede klantenpagina kunnen zijn. Zo lang er maar iets van resultaat te zien is.

10.  Websites van klanten met een 404 Error onder de URL van de homepagina

Simpel en effectief. Zijn er webpagina’s inactief onder een aantal van hun klanten, dan weet je al snel dat ze niet tevreden waren. Met uitzondering van het stopzetten van hun bedrijf of de samenwerking. Klik wat rond en je zal snel de rode draad vinden van klantervaringen. Zo kan je ook snel zien of het type websites dat ze maken je aanspreekt en of ze echt luisteren naar de klant zijn/haar wensen. Als iedere website dezelfde template is met vrijwel dezelfde inhoud, dan weet je al beter waar je aan toe bent.

Lees ook: https://www.vizien.nl/2023/http-status-codes/

11.  Aanpassingen worden uitgesteld of niet gedaan

Als het lang duurt voordat het bureau eindelijk eens je doorgegeven aanpassingen oppakt, dan kan je het gevoel krijgen dat ze niet zo klantvriendelijk zijn als dat ze schetsten. Aanpassingen zijn niet alleen fijn om snel afgerond te zien, maar ook goed voor Google. Zo laat je ze weten dat er iemand met de website bezig blijft en dat het bedrijf dat er dan dus achter zit ook nog ‘bestaat’.

12.  Een constant verwisselend aanspreekpunt

Merk je op dat je steeds een andere persoon aan de telefoon krijgt. Of krijg je mails van steeds een andere afzender. Dan kan het wel eens zijn dat werknemers snel rouleren bij de organisatie of vaak ziek zijn. Dit kunnen gevolgen zijn van ongezonde werkomstandigheden. Het kan bijvoorbeeld te druk zijn voor de werknemers. Eén van de redenen kan zijn dat de werkgever maar sales wilt blijven maken, maar de binnendienst het eigenlijk niet aan kan. Dit gaat dan ten koste van de kwaliteit van je website en/of marketing gerelateerde diensten.

13.  Het adviseren van een te laag Google Ads budget in een te groot gebied

Het lijkt in eerste instantie een goed idee om voor heel Nederland te adverteren als je bijvoorbeeld een webshop hebt. Echter heb je al gauw een flink marketingbudget nodig als je als adverteerder goed wilt presteren in zo’n groot gebied. Vooral voor kleine bedrijven is het goed om klein te beginnen. Neem bijvoorbeeld €2,- á €3,- per dag voor regio Den Bosch. Daar zal je veel meer mee bereiken dan €4,- voor heel Nederland en er is meer ruimte om te experimenteren. Al wordt dit dus voorgesteld door de marketeer, dan kan dat een teken zijn van gebrek aan expertise.

14.      Het spreken van een geheim of een korting vóór aanmelding

Er is geen geheim. Marketeers houden graag de laatste ontwikkelingen bij. Mocht er dus een geheim zijn, dan weet iedere marketeer die het bijhoudt, al snel dat er een ‘geheim’ is. Transparantie zou een kernwaarde van een bedrijf moeten zijn. Voor een eerlijke dienst moet er een eerlijke prijs zijn. Korting geeft eerder het beeld dat het niet zo goed zou zijn. Als je het geld kon laten regenen als ‘marketeer’, waarom zou je dan korting bieden? Een duidelijk aanbod met een haalbaar resultaat als uitkomst, dat heeft geen korting nodig.

15.      Koud gebeld worden door het bureau met een mooi aanbod

Als laatste signaal één die veel irritatie wekt bij de gemiddelde ondernemer, mensen die koud bellen. Als je nieuw bent in de ondernemerswereld lijkt een belletje onschuldig en kan de beslissing om op te hangen voelen als een gemiste kans. Ze hopen natuurlijk dat je blijft hangen en dat zij je de eurotekens in de ogen aan kunnen praten. In een heel klein deel van de gevallen is het ook zo dat het je winst op zal gaan leveren, maar vaak wordt deze methode gebruikt door bedrijven die snel resultaten willen boeken en snel sales binnen willen halen. Want meer sales = meer winst in de ogen van de oplichter.

Kun je al wat marketingbureaus afstrepen? We hopen dat het je heeft geholpen in de zoektocht naar de juiste marketing organisatie. Mocht je op zoek zijn naar een bedrijf zonder bullshit verhalen en gewoon goede search marketing? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?