Door 10 mei 2024 4 min
Lisa Brink

De verschillen tussen bouncepercentage, uitstappercentage en betrokkenheidspercentage in GA4 (Google Analytics 4)

De beste manier om inzicht te krijgen in de statistieken van jouw website, is met Google Analytics. Met zijn uitgebreide rapportages en vele soorten data kan het lastig zijn om uit te vogelen wat elk datapuntje precies betekent. Het bouncepercentage, uitstappercentage en betrokkenheidspercentage in GA4 en zijn voorganger lijken bijvoorbeeld erg op elkaar. Toch zitten hier verschillen in, we leggen het per statistiek uit.

Wat is Google Analytics?

Om Google Analytics te gebruiken moet je eerst een account aanmaken en een stukje javascript-code toevoegen aan iedere pagina van je website. Zodra dit gedaan is krijg je inzicht tot alle verschillende statistieken op je website zoals aantal bezoekers (per pagina), aantal kliks op een link/product, demografische gegevens van je bezoekers en nog veel meer. In dit artikel gaan we het specifiek hebben over de statistieken, zoals bouncepercentage, in GA4 (Google Analytics 4).

Lees ook: GA4 vs. Universal Analytics (UA): wat zijn de verschillen?

Bouncepercentage in GA4

Een belangrijke statistiek is het bouncepercentage. Dit percentage heeft te maken met het engagement op jouw website. Of hoeveel er engagement er juist niet is. Het bouncepercentage is namelijk het percentage sessies dat geen sessie met engagement was.

Een voorbeeld: een bezoeker komt op jouw website en klikt binnen 10 seconden weer weg, zonder andere pagina’s op jouw website te bezoeken. De bezoeker ‘bounced’ als het ware weer weg van de website zonder die verder te ontdekken. Dit wil je over het algemeen voorkomen, een hoog bouncepercentage betekent minder interacties op de website.

Het kan voorkomen dat het bouncepercentage niet zichtbaar is in de GA4 rapporten. Dit kan eenvoudig aangepast worden door de volgende stappen te volgen:

1. Selecteer ‘rapporten’ in het menu links van het scherm.

2. Navigeer naar het rapport dat je wilt aanpassen.

3. Klik rechtsboven op ‘rapport aanpassen’.

4. In ‘rapportgegevens’, klik op ‘statistieken’.

5.  Nu heb je de optie om een statistiek toe te voegen, onderaan het menu.

6. Zoek naar of typ ‘bouncepercentage’ en voeg toe aan het rapport.

7. Vergeet niet om je wijzigingen toe te passen en op te slaan.

Paginaweergaven in Google Analytics

Paginaweergaven in Google Analytics is een statistiek die het aantal getoonde pagina’s aan een bezoeker meet. Iedere keer dat er een pagina wordt opgevraagd en getoond aan een bezoeker, telt dit als een paginaweergave. Je kunt de paginaweergaven in Google Analytics 4 op de volgende manier vinden:

1. Klik op ‘rapporten’.

2. Klik op ‘levenscyclus’.

3. Ga naar ‘betrokkenheid’.

4. Klik op ‘pagina’s en schermen’ onder de grafieken.

Uitstappercentage in Google Analytics 4

Het uitstappercentage in Google Analytics lijkt op het eerste gezicht veel op het bouncepercentage. Toch zitten hier een aantal verschillen in. Ten eerste is het uitstappercentage voor alle paginaweergaven op de pagina het percentage pagina’s in de laatste sessie. Er zit geen tijdslimiet aan het uitstappercentage, wat bij bouncepercentage wel het geval is.

Een hoog uitstappercentage hoeft niet persé slecht te zijn, liggend aan de pagina van de website. Het is natuurlijk logisch dat een ‘bedankt voor je bestelling’ pagina een hoog uitstappercentage heeft, iemand heeft dan al afgerekend of heeft een actie ondernomen. Als dit bij bijvoorbeeld een productpagina heel hoog is, is er wellicht wel iets aan de hand. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand weg klikt tijdens het bekijken van een product of service

Betrokkenheidspercentage in Google Analytics 4

Ook het betrokkenheidspercentage heeft veel raakvlakken met het eerder benoemde bouncepercentage. Een sessie telt mee als een ‘betrokken’ sessie als hij meer dan 10 seconden duurt, een conversiegebeurtenis kent of er minimaal 2 paginaweergaven worden bekeken in de sessie.

Hieronder een voorbeeld vanuit Google:

‘’Een gebruiker bezoekt bijvoorbeeld uw website, leest bepaalde inhoud minder dan 10 seconden en vertrekt vervolgens. Terwijl ze op uw website waren, hebben ze geen gebeurtenissen geactiveerd en geen andere pagina’s bezocht.

In dit geval telt de sessie niet mee, omdat de gebruiker aan geen van de criteria van een sessie met engagement voldeed (de sessie duurde minder dan 10 seconden, er vond geen conversiegebeurtenis plaats en er waren niet minstens twee paginaweergaven of schermweergaven). als een betrokken sessie. Als dit de enige sessie op uw website zou zijn, zou het engagementpercentage 0% zijn en het bouncepercentage 100%.’’

Hulp nodig?

Wordt het instellen en analyseren je allemaal te veel en zoek je naar een partij die je hier graag mee helpt? Neem contact met ons op, wij vogelen uit hoe jouw website er momenteel voor staat en zetten de nodige stappen om de website te verbeteren.


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Manon van den Beuken, Founder & Commercieel directeur
Manon van den Beuken Founder & Commercieel directeur
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?