Door 10 mei 2024 8 min
Lisa Brink

De vindbaarheid van jouw webshop verbeteren doe je met deze 11 tips

Je hebt een mooie webshop staan waar je helemaal tevreden mee bent, dat is top! Nu is de volgende stap om te zorgen dat jouw webshop goed vindbaar is in Google. Je wil immers dat bezoekers je weten te vinden. De vindbaarheid van een webshop verbeteren is een lang en ingewikkeld proces. Daarom helpen we je een handje door 11 tips te geven voor het beter vindbaar maken van jouw webshop!

11 tips om jouw webshop beter vindbaar te maken

De vindbaarheid van je webshop is een belangrijk onderdeel van het succes van je webshop. Misschien heb je gemerkt dat je minder bezoekers ontvangt dan dat je zou willen, of dat de concurrentie steeds boven je staat in de zoekresultaten. Met de onderstaande 11 tips wordt het vindbaar maken van jouw webshop een stukje minder ingewikkeld.

1. Zoekwoordenonderzoek

Bij het schrijven van content voor je website is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Door onderzoek te doen naar waar mensen precies op zoeken bij welke onderwerpen, krijg je inzicht van de belangrijkste termen om rekening mee te houden. Een gratis tool die je kan gebruiken is de Google Keyword Planner. Met deze planner kun je nieuwe keywords ontdekken en het zoekvolume van bestaande keywords bijhouden. Als je meer de diepte in wil gaan met je zoekwoordenonderzoek, maak je gebruik van betaalde tools zoals Ahrefs of Semrush. Een zoekwoordenonderzoek kun je natuurlijk ook aan ons overlaten, wij doen het graag voor je.

2. Eigen (product)teksten schrijven

Als het gaat om teksten op de website, zijn de belangrijkste woorden: originaliteit en autoriteit. Of het nu gaat om categorieteksten, productteksten of iets anders, de content moet origineel zijn. Google is geen fan van gekopieerde teksten en zal dit dus ook tegenhouden in de zoekmachines. Toegevoegde waarde is ook erg belangrijk voor de vindbaarheid van jouw webshop. Goed geschreven teksten met handige informatie worden vaak als ‘rich snippets’ weergeven in Google. Zorg ook dat je voor ieder product op jouw webshop een unieke producttekst hebt, je zult zien dat de vindbaarheid van jouw webshop met de tijd stijgt.

Lees ook: Dit is waarom content & SEO niet zonder elkaar kunnen.

3. Afbeeldingen optimaliseren

Het optimaliseren van afbeeldingen zorgt voor een snellere laadtijd en daarmee een betere ervaring, een belangrijke stap dus! Het is vooral belangrijk om te zorgen dat afbeeldingen zo veel mogelijk gecomprimeerd worden en dat de bestanden zo klein mogelijk zijn. Een webshop met allemaal grote bestanden als afbeeldingen zorgt er voor dat de website snel traag wordt, dat wil je natuurlijk niet!

Nog belangrijker dan het comprimeren van afbeeldingen is de omschrijving van de afbeeldingen. Zorg dat de bestandsnaam een goede beschrijving van de afbeelding bevat. Daarnaast is het belangrijk om altijd een goede alt-tekst in te vullen. In de alt-tekst kun je ook keywords kwijt. Maak dus een duidelijke beschrijving van de afbeelding met keywords, maar houd hem wel kort en bondig.

4. Focus op een niche in de markt

Beter vindbaar zijn dan je concurrentie is mooi, maar in de praktijk ligt dat meestal lastig. Als je een webshop hebt in een markt met veel concurrentie, is het uiteraard moeilijker om jouw webshop beter vindbaar te maken. Als dit het geval is, probeer dan te focussen op een niche in de markt. Door de focus te leggen op iets specifieks heb je minder strijd met concurrente in dezelfde branche. We snappen dat je als ondernemer iedereen van dienst wil zijn. Maar focussen op een niche in de markt is in de meeste gevallen makkelijker voor de vindbaarheid van je webshop.

5. Concurrentieanalyse

Voor je stappen kan uitvoeren voor jouw webshop moet je eerst weten wie je concurrenten zijn, en wat zij doen aan vindbaarheid van hun webshop. Welke concurrenten staan bovenaan in Google? Breng in kaart wat jouw concurrentie goed doet en neem dit mee in je eigen optimalisatie.

Stap 1: zoek naar je eigen primaire producten en/of services in Google en kijk naar de eerste pagina met resultaten.

Stap 2: Neem een kijkje bij je goed rankende concurrenten (degenen die bovenaan in Google staan). Welke goede eigenschappen hebben zij? Welke slechtere eigenschappen hebben ze?

Stap 3: Neem je bevindingen mee in een optimalisatieplan.

6. User experience verbeteren

Een snelle website draagt bij aan het beter vindbaar maken van een webshop. Dit komt omdat de gemiddelde bezoeker maar een paar seconden de aandacht heeft om een pagina te bekijken. Het is belangrijk om in die paar seconden de aandacht van een bezoeker te trekken en die erbij te houden. Dit gaat lastig als een website er lang over doet om content en afbeeldingen te laden. Zorg er voor dat de website snel en overzichtelijk is, dat zal uiteindelijk bijdragen aan de vindbaarheid van jouw webshop!

Lees ook: Advies nodig over zoekmachineoptimalisatie? Wij vertellen je graag meer.

7. Navigatiestructuur verbeteren

De navigatiestructuur gaat hand in hand met de user experience, maar het is wel een van de belangrijkste onderdelen daarvan. Als bezoekers niet snel kunnen vinden wat ze zoeken, zijn ze ook zo weer verdwenen. Maak jouw webshop zo duidelijk mogelijk en maak gebruik van interne links.

Het verbeteren van een navigatiestructuur begint bij zoekwoordenonderzoek, tip 1 dus. Neem die resultaten mee in het structureren van een website. Zo is het gelijk relevant met waar mensen naar op zoek zijn. Hoe meer onderwerpen met zoekvolume worden meegenomen in je hiërarchie, hoe beter vindbaar je wordt. Denk van tevoren ook goed na over je categorieën, subcategorieën en producten/diensten. Wordt er bij jouw tak van sport veel gezocht op individuele producten? Zorg dan dat die producten prominent naar voren worden gebracht in de website. Wordt er meer gezocht op categorieën? Maak dan een structuur waar die duidelijk zichtbaar en ingedeeld zijn.

8. Wees een bron van informatie

Zoekmachines hebben veel factoren die de vindbaarheid van een website bepalen. Één van de meest belangrijke factoren is autoriteit. Is jouw content relevant en informatief voor de doelgroep? Door gratis relevante informatie te delen voeg je meer waarde toe aan je site, waardoor je uiteindelijk beter vindbaar wordt. Deze informatie moet wel aansluiten aan hetgeen wat jouw bedrijf doet. Voor een klus- of installatiebedrijf is het bijvoorbeeld slim om stappenplannen te schrijven die te maken hebben met klussen.

9. Linkbuilding

Om de vindbaarheid van jouw webshop te verbeteren heb je ook een beetje hulp nodig van anderen. Bij linkbuilding laat je externe websites linken naar jouw webshop, bijvoorbeeld door relevante content te schrijven waar anderen naar willen linken. Een webshop vindbaar maken met linkbuilding is een goed middel, maar kost wel veel moeite. Je bent immers afhankelijk van anderen.

10. URL’s optimaliseren

Als laatste is er het optimaliseren van je URL’s. Als er aan de URL al te zien is waar de specifieke pagina over gaat, heeft deze ook de voorkeur bij Google. Om dit op een goede manier uit te voeren, is het ook belangrijk om te zorgen dat de webshop zelf ook een overzichtelijke structuur heeft met duidelijke categorieën. Tevens ziet niet alleen Google, maar ook een eventuele bezoeker al aan de URL waar de pagina over gaat. Win-win!

Heb je al shop met bestaande URL’s? Bedenk dan eerst of het opnieuw instellen van je URL’s het waard is voor jouw website. Wegen de voordelen op tegen nadelen? Je moet URL’s namelijk migreren, wat veel werk kost. Als het gaat om kleine verbeteringen, is het aanpassen van URL’s niet aan te raden.

Lees ook: 301 & 302 Redirects instellen? Zo doe je dat.

11. Webshop beter vindbaar maken met Google Shopping

Als laatste (maar zeker niet de minste) tip: Naast de standaard Google Ads advertenties kun je ook adverteren met je producten. Het aanmelden is zeer toegankelijk, zolang je maar een functionerende webshop hebt. De Google Shopping advertenties staan boven de normale advertenties, je staat dus helemaal bovenaan.

Met Google Merchant Center kun je sinds recent ook gratis beter vindbaar worden met je producten. Door een account aan te maken en te zorgen dat jouw producten toegevoegd worden kan je in de gesponsorde (betaalde) advertenties verschijnen of in de organische resultaten net daaronder (zie hieronder een voorbeeld).

Kunnen wij helpen?

Zie je door de bomen het bos niet meer? We begrijpen dat het beter vindbaar maken van je webshop een lastige taak is. Of het nu gaat om content, zoekwoordenoptimalisatie of web development, wij hebben de experts in huis om je hierbij te helpen, en dit doen we graag! Neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Manon van den Beuken, Founder & Commercieel directeur
Manon van den Beuken Founder & Commercieel directeur
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?