Door 10 april 2024 5 min
Lisa Brink

Google Consent Mode vanaf maart 2024 verplicht voor websites: wat betekent dit?

Vanaf maart 2024 is het invoeren van Google Consent Mode verplicht voor websites. Door de aangescherpte cookie- en privacywet moeten bezoekers eerst expliciet toestemming geven voor bepaalde cookies (die bijvoorbeeld data verzamelen of functies op een website plaatsen). In dit artikel vertellen we wat Consent Mode precies is en wat dit betekent voor website-eigenaren.

Wat is Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 is een functie die de gekozen consent optie van een bezoeker in een cookiebanner registreert en doorgeeft aan Google. Hiermee voorkomt Google dat bezoekersdata zonder toestemming wordt gebruikt voor marketingdoeleinden, zodat ook Google (als gatekeeper) voldoet aan de Europese privacyregels.

Google verplicht adverteerders om de privacy-voorkeuren van een website bezoeker met Google te delen. De gekozen optie(s) in een cookiebanner wordt dus naar Google gestuurd. Er kan onderscheid gemaakt worden in de volgende opties voor consent mode:

  • ad_storage: tracking voor advertentiedoeleinden (Google Ads)
  • analytics_storage: tracking voor analytische doeleinden (Google Analytics)
  • functionality_storage: tracking voor functionele doeleinden (bijv. taalinstellingen)
  • personalization_storage: tracking voor personalisatie en persoonlijke aanbevelingen
  • security_storage: tracking voor beveiligingsdoeleinden (bijv. fraudedetectie of authenticatie)
  • ad_user_data: regelt de toestemming voor het delen van advertentiegerelateerde gebruikersdata met Google (nieuw in Consent Mode v2)
  • ad_personalization: regelt de toestemming voor gepersonaliseerde Google-advertenties (nieuw in Consent Mode v2)
  • region: regelt de toestemming per geografische regio

Vanaf maart 2024 is het verplicht om Consent Mode geïmplementeerd te hebben op jouw website. Als deze functie niet ingericht is, zal Google er vanaf maart vanuit gaan dat de bezoeker geen toestemming heeft gegeven. De Google tools op een website worden hier ook op aangepast, zo kun je zonder Consent Mode zo goed als geen gebruik meer maken van Google Ads. Ook is de impact op Google Analytics groot. Dit omdat je zonder cookie-toestemming enkel cookieless pings naar Google Analytics kan sturen en dus geen functies zoals doelgroepen en advertentiefuncties kan gebruiken.

Waarom is het implementeren van Google Consent Mode v2 verplicht?

De Europese wetgeving over privacy van wetsitebezoekers wordt steeds aangescherpt. Om mee te werken aan deze wetgeving, heeft Google Consent Mode (v2) geïntroduceerd. Het plaatsen van cookies en de bijbehorende wetgeving bestond al langer, de keuzes doorgeven aan Google is nieuw. Ook gaat Google Chrome per eind 2024 third-party cookies uitfaseren.

Uitfasering third-party cookies in Google Chrome

Per eind 2024 maakt Google een einde aan third-party cookies in Google Chrome. Firefox, Brave en Safari hebben third-party cookies al een tijdje geblokkeerd. Third party cookies worden vooral door bedrijven gebruikt om online activiteit van bezoekers te volgen en om bezoekers gepersonaliseerde advertenties en content te laten zien. In ruil voor optimalisatiediensten op een website, verzamelen third party cookies persoonlijke gegevens van bezoekers. Dit gebeurt in veel gevallen zonder toestemming. De verzamelde gegevens worden vervolgens verzonden en verhandeld in de digitale advertentie-industrie.

First party cookies: gemaakt door de website die wordt bezocht. Zorgen ervoor dat de website het device van de gebruiker kan opslaan voor een betere ervaring, zoals producten toevoegen in een winkelwagentje of onthouden dat een gebruiker is ingelogd.

Third party cookies: geplaatst in de browser van een bezoeker door andere partijen dan de website die ze op dat moment bezoeken. Deze cookies kunnen bezoekers naar verschillende websites volgen. Hierdoor verzamelen ze data over surfgedrag, maar ook over persoonlijke interesses en voorkeuren.

Het uitfaseren van de third party cookies moet ervoor zorgen dat de privacy van de bezoeker voorop wordt gesteld. Met de hoeveelheid data die nu verzameld wordt, kunnen uitgebreide profielen van bezoekers worden samengesteld, waarin allerlei persoonlijke informatie wordt opgeslagen. De conclusies die uit deze profielen worden getrokken kunnen dan weer gebruikt worden door adverteerders, waardoor de bezoeker zeer persoonlijke advertenties voorgeschoteld krijgt.

Wat betekent dit voor websites (en website-eigenaars)

Uiteraard moeten de Google Consent Mode vereisten zijn geïmplementeerd in de trackingcode op een website en moet de cookiemelding wettelijk correct zijn. Wat kan je doen om aan deze wet te voldoen? Er zijn een aantal regels waar websites en website-eigenaren zich aan moeten houden bij het instellen van cookies:

  • Cookiemelding moet expliciete knoppen voor accepteren én afwijzen hebben
  • Cookies moeten worden geblokkeerd als toestemming vereist is, tot een bezoeker toestemming geeft
  • Een volledige cookiemuur is niet toegestaan
  • Cookies moeten apart opgenoemd en vermeld worden
  • Noodzakelijke cookies zijn uitgezonderd van toestemming
  • Derden moeten worden vermeld en geïdentificeerd
  • Er zijn géén vooraf aangevinkte vakjes toegestaan

Heb je twijfels over wat wel- en niet toegestaan is bij het instellen van een cookiebanner? Raadpleeg dan de handige tabel van Iubenda. Die laat per land zien wat een cookiebanner precies moet bevatten.

Onze tips en advies

Verschil in knoppen
De wetgeving is in de afgelopen jaren flink aangescherpt en natuurlijk moet je je netjes aan de wetgeving houden, maar dat betekent niet dat je helemaal geen invloed kan hebben op het inrichten van je cookiebanner. Er moet bijvoorbeeld een expliciete knop zijn voor ‘cookies accepteren’ en ‘cookies afwijzen’, maar het is niet verplicht dat beide knoppen even prominent weergeven moeten worden.

Controleer je data
Ook is het zeer belangrijk om goed te testen bij het aanpassen van je cookies. Het kan gebeuren dat er ineens geen data meer wordt gemeten in Google Analytics. Dit is natuurlijk funest voor het evalueren van je marketingactiviteiten en de performance van je website.

Stap over van UA naar GA4
Als laatste tip adviseren we om over te stappen van UA (Universal Analytics) naar GA4 (Google Analytics 4), als je dat nog niet hebt gedaan. UA meet inmiddels geen data meer, dus een overstap naar de vernieuwde versie is erg aan te raden. Benieuwd wat precies de verschillen zijn? Lees dan de blog “GA4 vs. Universal Analytics (UA): wat zijn de verschillen?

Nog vragen? Vizien helpt

Heb je vragen over Google Consent Mode, third-party cookies of de privacywet? Of heb je hulp nodig met het instellen van jouw cookiebanner? Wij helpen je graag, dus aarzel niet om contact met ons op te nemen voor al jouw cookievragen, voor een nieuwe website of voor andere marketing gerelateerde vragen!


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Manon van den Beuken, Founder & Commercieel directeur
Manon van den Beuken Founder & Commercieel directeur
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?