Door 27 februari 2024 4 min
Lisa Brink

Wat is jouw doelgroep en hoe vind je die?

Als ondernemer met een bedrijf is het van belang om je te richten tot een specifieke doelgroep. Voor online en offline winkels, of je goederen of services verkoopt, je doelgroep bepalen is een essentiële stap voor je marketingplan. In dit artikel duiken we dieper in op het belang van een duidelijke doelgroep en hoe je die bepaalt.

Waarom je een doelgroep moet bepalen

Het bepalen van een specifieke doelgroep zorgt voor meer kans op succes in de markt. Dit omdat je met een duidelijke doelgroep gericht kan adverteren en je marketingstrategie hierop kunt inspelen. Een doelgroep is dus essentieel voor een marketingplan. Als je een duidelijke doelgroep hebt, kun je ook al je communicatieve uitingen aanpassen op die specifieke doelgroep. Naast dat creëer je ook een sterke verbinding tussen jou en je (toekomstige) klanten, omdat je duidelijk op papier hebt staan voor wie je een bedrijf runt. Kortom, je doelgroep vinden en bepalen is een belangrijke stap voor je begint met adverteren.

Hoe bepaal je wat jouw doelgroep is?

Het bepalen van een doelgroep is sterk verbonden aan het soort product of service die jij verkoopt. Stel jezelf de vraag: voor wie verkoop ik dit? In welke leeftijdscategorie vallen deze mensen? Waar komen ze vandaan? Wat is hun gemiddelde inkomen? Het zijn veel vragen om rekening mee te houden, maar wees specifiek. We snappen heel goed dat jij als ondernemer aan iedere behoefte wilt voldoen als het gaat om jouw klanten. Toch is het belangrijk om hier onderscheid in te maken, je kunt niet aan alle behoeftes voldoen. Verkoop je producten of services voor individuele klanten of in grotere getalen aan grote bedrijven? Bedenk goed aan welke groep je jouw producten wilt verkopen en borduur daarop verder. Samengevat: durf te kiezen. Hoe specifieker je doelgroep, hoe beter je ze aan kunt spreken.

Segmenteren van je doelgroep

Het segmenteren van een doelgroep doe je door onderzoek te doen naar de volgende onderdelen:

Demografisch: Wat is het geslacht, de leeftijd en de gezinssamenstelling van jouw doelgroep?
Geografisch: Waar woont jouw doelgroep en hoe ver wonen ze van jouw (fysieke) bedrijf af?
Sociaaleconomisch: Wat is het beroep en opleidingsniveau van jouw doelgroep?
Psychografisch: Wat zijn de hobby’s, interesses en normen en waarden van jouw doelgroep?

Zodra je een goed beeld hebt van wat jouw doelgroep is, kan het helpen om een persona te maken, ook wel een ijkpersoon genoemd. Met een persona breng je jouw doelgroep gedetailleerd in kaart door het bedenken van één of meerdere personen van jouw doelgroep. Doe dit zo gedetailleerd mogelijk, denk bijvoorbeeld aan:

  • Een naam
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Inkomen
  • Baan
  • Hobby’s
  • Persoonlijkheidseigenschappen
  • Doelen
  • Zorgen
  • Burgerlijke staat

Als je doelgroep uit meerdere segmenten bestaat (verschillende leeftijden, man/vrouw etc.), maak dan meerdere persona’s: één persona voor iedere subgroep. Wees niet bang om diep in te details te gaan, dat is alleen maar goed. Met behulp van een persona is het een stuk makkelijker om content te maken voor jouw doelgroep. Online zijn veel templates te vinden om jouw persona te maken, van schema’s tot lijstjes.

Testen en aanpassen

Zo, jouw doelgroep staat. Nu je een duidelijke omschrijving van je doelgroep hebt gemaakt kun je met een effectief marketingplan aan de slag. Het is echter wel belangrijk om te blijven testen of jouw marketingstrategie wel écht werkt op de gekozen doelgroep. Blijf altijd kijken naar de resultaten, om vervolgens te finetunen en de nodige dingen aan te passen.

Jouw doelgroep aanspreken met Vizien

Je weet nu welke doelgroep je moet aanspreken, maar weet je ook hoe je ze moet aanspreken? Bij Vizien helpen we je met onder andere contentcreatie die aansluit op de door jou gekozen doelgroep. Contentmarketing is een belangrijk onderdeel van jouw vindbaarheid op het internet. Wij weten hoe je pakkende teksten schrijft die jouw websiteverkeer verbetert en die aansluiten bij de doelgroep. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.


Wijntje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Lois Hoos, Commercieel officemanager
Lois Hoos Commercieel officemanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?