Hoe Abena van 15.000 bezoekers per maand naar 45.000 is gegroeid.

www.abena.nl

Via haar netwerk is Manon in contact gekomen met Rob Basjes, directeur van Abena. Bij Abena zochten ze namelijk een developer. Via marketingmanager Frank van Noort is het balletje gaan rollen. Uit de eerste gesprekken bleek dat ze het merk Abena beter in de (online) markt wilden zetten, de naamsbekendheid wilden vergroten. Op dat moment hadden ze dus helemaal geen developer nodig, maar ons. Niet veel later lag de focus voornamelijk op proefpakketten. Daar is de afgelopen jaren een verschuiving in gekomen naar meer omzet halen uit de webshop.

 

  • +45000 traffic p/mnd
  • +700 % conversies
  • +900 keywords in top 3

De uitdaging

De uitdaging in dit project zat hem met name in de regie over de website. Deze lag volledig in Denemarken (hoofdkantoor van Abena). Vanuit Denemarken werd alles centraal geregeld, maar dit was verre van optimaal. Om meters te kunnen maken (dus meer omzet te realiseren), hebben we ons lang hard gemaakt voor meer flexibiliteit en snelheid, door meer regie te krijgen. En dit heeft geresulteerd in een website die door Abena NL zelf beheerd wordt, waarbij wij ondersteunen op technisch en visueel vlak.

Er is echter nog een lange weg te gaan. De huidige website is af en toe nog wat traag en hij oogt soms nog druk en onsamenhangend. Daar wordt continue aan gewerkt. Vindbaarheid en marketing zijn echter een ander verhaal, op die vlakken presteert Abena.nl bijzonder goed.

 

De aanpak

De samenwerking met Abena is steeds intensiever geworden. We zijn gestart met een adviserende rol. Nu werken we steeds meer met hen samen en helpen we op het vlak van content, design en techniek. Het unieke in dit verhaal is dat we het vertrouwen hebben gewonnen door de daad bij het woord te voegen en door goede resultaten te laten zien.

De website

We zijn gestart met het optimaliseren van de bestaande website. Jagen geleden, ongeveer in 2018, lag de focus met name op keyword research, contentcreatie en optimalisatie. Gaandeweg hebben we ons steeds meer bemoeid met de website zelf en hebben we in samenwerking met Blue Web Solutions in 2019 een website en webshop in WordPress + WooCommerce gebouwd. Daarvoor hebben wij destijds het design gemaakt.

Tijdens de Covid-periode hebben we een flinke uitdaging gehad, waarin Abena onterecht last had van Google Updates. Die updates waren, zeker in de health sector, hardnekkig. Hierdoor werden commerciële websites naar beneden gedrukt en gingen autoritaire websites zoals websites van de overheid, ziekenhuizen en universiteiten, opeens beter ranken. Inmiddels doet Abena het weer goed op zowel informationeel als commercieel vlak, hetgeen ook past bij Abena’s doelstelling.

SEO optimalisatie

We begonnen met het aanpakken van de website op het technische vlak. En ook dit helpt natuurlijk voor de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van de website. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren veel ingezet op het opbouwen van de online autoriteit van Abena. Dit hebben we onder andere gedaan door samenwerkingen aan te gaan met grote (en relevante) websites in de health-branche. Voor kennis (en taboes) over incontinentie zijn veel gedeeld op diverse andere websites, die vervolgens naar Abena linken.

SEO heeft tijd nodig en dat is goed te zien in onderstaande grafiek. Langzaam maar zeker komt er steeds meer traffic uit. Zo is het echt een trendlijn in een stijgende richting met een paar momenten waar het terugvalt. Met vertrouwen in het proces gaat het steeds beter. Zeker met het oog op de situatie tijdens de Covid-periode bijvoorbeeld.

Organisch verkeer p/mnd 40.000
Conversies
  • +700 %
  • Keywords in de top 3 900

    De resultaten

    Door het (wederzijdse) vertrouwen en de ruimte die we krijgen, komen er steeds meer mogelijkheden om Abena te helpen en te ondersteunen op het gebied van techniek, content en design. We bemoeien ons steeds meer met de website, de webshop en de overkoepelende marketingstrategie. Hierdoor halen we steeds meer omzet uit de webshop en blijven we uitzonderlijk goed presteren in Google.

    • +45000 traffic p/mnd
    • +700 % conversies
    • +900 keywords in top 3

    Wij werken al sinds 2014 samen met Vizien en in die periode hebben wij de traffic naar onze website(s) flink zien stijgen. Wij waarderen de korte lijntjes, de no-nonsense houding en hun specialistisch kennis op het gebied van SEO, maar zeker ook op het gebied van online advertising. Dit tezamen maakt Vizien een fijne partner om mee samen te werken.

    Freek Bouwhuis
    Freek Bouwhuis. Online Performance Manager

    Onze succesverhalen
    waar we trots op zijn

    Verdubbeling in organisch verkeer en een betere UX voor Merlijn Groep

    Verdubbeling in organisch verkeer en een betere UX voor Merlijn Groep

    De website van Merlijn bestaat al heel lang. Toch waren er flink wat dingen waar...

    Een website die aansluit bij de wensen van de klant én de doelgroep. Clean & luxe

    Een website die aansluit bij de wensen van de klant én de doelgroep. Clean & luxe

    De heren van Eysing hadden zelf een website gerealiseerd. Dit wilden ze graag op een...

    Hoe het weghalen van het euroteken zorgde voor 15% meer conversie bij Koffietje.nl

    Hoe het weghalen van het euroteken zorgde voor 15% meer conversie bij Koffietje.nl

    Voor Koffietje.nl hebben we een A/B test gedraaid om de invloed van het euroteken op...

    Boumij rankt top 3 met makelaar Den Bosch door opschonen linkprofiel

    Boumij rankt top 3 met makelaar Den Bosch door opschonen linkprofiel

    Boumij Makelaars is via het netwerk van Manon klant geworden bij Vizien. Hun doelstelling? Meer...

    Organisch verkeer De Voordeligste Deurwaarder keer 3 in één jaar tijd

    Organisch verkeer De Voordeligste Deurwaarder keer 3 in één jaar tijd

    Jurgen en Manon kennen elkaar via een netwerkclub. Jurgen vertelde daar vol trots over hoe...

    Nieuwsgierig?

    Wil jij net als Abena ook meer omzet halen uit je website of webshop? Neem dan contact met ons op. Het team van Vizien staat graag voor je klaar!

    Neem contact op
    Manon van den Beuken, Founder & Commercieel directeur
    Manon van den Beuken Founder & Commercieel directeur
    Geen bullshit, gewoon
    goede search marketing?