Verdubbeling in organisch verkeer en een betere UX voor Merlijn Groep.

www.merlijngroep.nl

De website van Merlijn bestaat al heel lang. Toch waren er flink wat dingen waar ze tegenaan liepen, waardoor Merlijn in 2017 klant werd van Vizien. Merlijn Groep is vandaag de dag nog steeds klant en Manon en Karien spreken elkaar regelmatig face-to-face. Makkelijk ook, omdat Karien (dankzij Manon) in de Gruyter Fabriek is gevestigd. Hun doel? Meer inschrijvingen op de trainingen en opleidingen van Merlijn.

  • +100 % traffic
  • +380 % beter vindbaar
  • +103 keywords in top 3
  • +150 % engagement

De uitdaging

De uitdaging zit hem voornamelijk in het verbeteren van de UX van de website van Merlijn. Inschrijvingen blijken verwarrend voor de bezoeker, waardoor ze afhaken. Ook is de samenwerking met de trainers, die de content van Merlijn schrijven, een uitdaging. Zij hebben vaak weinig tijd. Ook de klant zelf is druk. Snelheid is echter vaak essentieel om ergens de vruchten van te kunnen plukken en resultaten te kunnen bereiken.

Aan ons de taak om de inschrijfflow van de website te verbeteren en om de keyword research en content richtlijnen zo duidelijk mogelijk te maken. Zo hebben de content schrijvers een duidelijk handvat waarmee ze de content kunnen schrijven, waardoor de samenwerking hopelijk sneller en minder stroef verloopt.

De aanpak

We streven ernaar om het aantal inschrijvingen op de trainingen en opleidingen van Merlijn te verhogen. De website moet een betere structuur en UX krijgen, waarbij we verwarrende informatie verduidelijken en de snelheid omhoog willen krikken.

Naast regelmatig e-mail en telefooncontact is er maandelijks (online) overleg met Karien, Manon, Rick en Roald, waarbij ze de resultaten van de afgelopen maand bespreken. Daarin bespreken we ook toekomstige acties en strategie.

De website

In 2018 zijn we gestart met de eerste sessies voor de nieuwe website. Dat hebben we in samenwerking met Rob Beekmans (UX expert) gedaan, waarbij we in diverse UX sessies de site doorlopen hebben. Met name de inschrijfflow was een verbeterpunt, daarin wordt momenteel erg veel informatie gevraagd. Dat met een verwarrende flow, zorgt voor een belemmering in aantal inschrijvingen. Daar wordt nu aan gewerkt.

Het is dus vooral de mate van betrokkenheid die onze samenwerking met Merlijn uniek maakt. Van voorheen alleen marketing, mogen we ons steeds meer bemoeien met steeds meer zaken. Dat vertrouwen is door de jaren heen gegroeid, waardoor we die mogelijkheden vandaag de dag hebben.

SEO

We focussen ons vooral op keyword reseach en content creatie/optimalisatie, waarbij we aansluiting zochten (en nog steeds zoeken) met de professionals (trainers) die aangesloten zijn bij Merlijn. Dat zijn namelijk de specialisten die de content zullen moeten schrijven. Na de 2020 december Core update van Google, wat het verkeer naar de website deed dalen, was er meer focus op content, snelheid en uitdragen van expertise en autoriteit. Hieraan wordt nog steeds gewerkt.

Ook hebben we gekeken naar linkbuilding, met name de autoriteit en het onderzoeken van diverse online concurrenten. Verder is gekeken naar de mogelijkheden links te krijgen op de websites van aangesloten trainers. Daar zijn diverse links uitgekomen.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/customer/www/vizien.nl/public_html/wp-content/themes/vizien v3.0/single-cases.php on line 214

Resultaat

Gedurende onze samenwerking is het gemiddeld organisch verkeer per maand verdubbeld. Ook staan er inmiddels meer dan 100 zoekwoorden in de top 3 in Google. Merlijn is absoluut beter vindbaar. De stijging in vindbaarheid is een resultaat van goede keyword research en aansluitende content. Daarnaast hebben we ook flink gehamerd op snelheid van de site.

Met name het blog moet nog verder geprofessionaliseerd en meer gestructureerd worden. De Google Core update van augustus 2023 belooft echter veel goeds. Na deze update is er een flinke merkbare verbetering waarneembaar in rankings en traffic. De volgende focus is steeds meer UX, wat dus ook SEO ten goede zou moeten komen.

  • +100 % traffic
  • +380 % beter vindbaar
  • +103 keywords in top 3
  • +150 % engagement

“Wat ik fijn vind aan de samenwerking met Vizien is dat er persoonlijk contact is, ze zijn professioneel, maar wél met een vleugje humor. Dat vind ik erg belangrijk.”

Karien Bonenkamp
Karien Bonenkamp. Algemeen directeur

Onze succesverhalen
waar we trots op zijn

Een website die aansluit bij de wensen van de klant én de doelgroep. Clean & luxe

Een website die aansluit bij de wensen van de klant én de doelgroep. Clean & luxe

De heren van Eysing hadden zelf een website gerealiseerd. Dit wilden ze graag op een...

Hoe het weghalen van het euroteken zorgde voor 15% meer conversie bij Koffietje.nl

Hoe het weghalen van het euroteken zorgde voor 15% meer conversie bij Koffietje.nl

Voor Koffietje.nl hebben we een A/B test gedraaid om de invloed van het euroteken op...

Hoe Abena van 15.000 bezoekers per maand naar 45.000 is gegroeid

Hoe Abena van 15.000 bezoekers per maand naar 45.000 is gegroeid

Via haar netwerk is Manon in contact gekomen met Rob Basjes, directeur van Abena. Bij...

Boumij rankt top 3 met makelaar Den Bosch door opschonen linkprofiel

Boumij rankt top 3 met makelaar Den Bosch door opschonen linkprofiel

Boumij Makelaars is via het netwerk van Manon klant geworden bij Vizien. Hun doelstelling? Meer...

Organisch verkeer De Voordeligste Deurwaarder keer 3 in één jaar tijd

Organisch verkeer De Voordeligste Deurwaarder keer 3 in één jaar tijd

Jurgen en Manon kennen elkaar via een netwerkclub. Jurgen vertelde daar vol trots over hoe...

Nieuwsgierig?

Hebben we je nieuwsgierig gemaakt of je benieuwd wat wij voor jouw website kunnen doen? Neem contact met ons op en word net als Merlijn Groep ook beter vindbaar!

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?