Vizien

Hoe lang moet een SEO-tekst zijn?

Een SEO-tekst wordt vaak geschreven om vragen van lezers te beantwoorden en ze te informeren over een bepaald onderwerp. Maar het uiteindelijke doel van zo’n SEO-tekst is om zo hoog mogelijk op de eerste pagina van een zoekmachine als Google te eindigen. Op deze pagina kom je alleen wanneer Google vindt dat jouw tekst relevant genoeg is voor de gebruikte zoekterm. Focus je daarom vooral op de relevantie van de tekst en minder op het behalen van een bepaald aantal woorden.

Maar waarom zie ik dan overal verschillende lengtes staan?

De relevantie van een tekst is dus belangrijk wanneer je op wil vallen. Dit wil alleen niet zeggen dat je geen aandacht hoeft te schenken aan de lengte van een tekst. Google kijkt hier namelijk ook naar. Het is alleen niet zo dat er strenge regels aan verbonden zitten.

Voor je begint met schrijven is het daarom verstandig om goed te bedenken wat voor soort tekst je gaat schrijven. Een product- of productcategorietekst heeft namelijk minder woorden dan een blogtekst. Dit heeft te maken met het feit dat een product of productcategorie eerder belangrijk is wanneer er specifiek op dit product wordt gezocht. Dit terwijl een langere, informatieve tekst vaak interessanter is wanneer er wordt gezocht naar informatie over een bepaald onderwerp.

Dus, hoe lang moet een SEO-tekst zijn?

Begin je met het schrijven van een tekst, dan kan het lastig zijn om in te schatten wat de ideale lengte is. Houd je daarom aan de volgende richtlijnen, zodat je een idee hebt hoe lang een SEO-tekst ongeveer moet zijn:

  • Voor een producttekst is de ideale lengte 150 woorden
  • Voor een productcategorietekst is de ideale lengte 150 tot 250 woorden
  • Voor een blogtekst is de minimale lengte 700 woorden
  • Voor een landingspagina is de ideale lengte minimaal 300 woorden

Het belangrijkste aan het schrijven van een SEO-tekst is dat je geen extra woorden of zinnen gaat toevoegen om aan een minimale tekstlengte te komen. Dit voegt namelijk niets meer toe aan jouw tekst en bovendien doet Google hier niets mee. Google haalt altijd de kern uit je tekst. Wanneer je extra woorden toevoegt die verder niets toevoegen, wordt het voor Google alleen maar lastiger om de kern uit jouw tekst te halen. Met als gevolg dat je niet hoog eindigt in de ranking van Google.

Bedenk dus goed welke informatie je over wil brengen voor je begint met schrijven. En blijf vooral concreet. Vind je dit lastig? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. Wij kijken graag met je mee.


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Manon van den Beuken, Founder & Commercieel directeur
Manon van den Beuken Founder & Commercieel directeur
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?