Wat is de betekenis van bounce rate?

Bounce rate heeft vaak een negatieve lading, maar wist je dat een hoge bounce rate niet in iedere situatie ook meteen negatief is? Wij gaan dieper in op de betekenis van bounce rate en hoe je deze op de juiste manier moet interpreteren.

De betekenis van bounce rate

Bounce rate (ook wel bouncepercentage genoemd), letterlijk vertaald ‘dat deel wat afketst’, is het percentage bezoekers dat op je website landt en vervolgens direct vertrekt of geen tweede pagina bekijkt. Zij landen op je website en “bouncen” (stuiteren) als het ware weer weg zonder een actie te ondernemen.

Het bouncepercentage is eenvoudig te berekenen. Je deelt het aantal sessies met maar één paginaweergave door het totaal aantal sessies en vermenigvuldigt dit met 100%. Ter illustratie: je hebt 100 bezoekers op een pagina, waarvan er 8 weer zonder verdere actie vertrekken. Dan is de bounce rate van die pagina 8:100= 0,08. Dit vermenigvuldig je vervolgens weer met 100, met als uitkomst een bounce rate van 8%.

Wanneer is een bounce rate goed?

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven, want een hoog bouncepercentage is niet altijd slecht. Wanneer je een goed bezochte blog hebt, is het namelijk helemaal niet gek als je bouncepercentage rond de 60 procent ligt. Mensen komen via Google op een blogartikel terecht en vinden het antwoord waar ze naar zochten. Logisch dat ze daarna deze website weer verlaten, een bounce is in zo een geval helemaal niet slecht.

Gaat het om een landingspagina waarbij het de bedoeling is dat de bezoeker doorklikt? Dan kan een hoge bounce rate wel een slecht teken zijn. Is het doel van de pagina dat de bezoeker doorklikt naar de volgende pagina, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je bouncepercentage op 80% ligt. Maar daar tegenover staat dat als 20 procent van de bezoekers alsnog doorklikt, dit percentage niet perse slecht is.

Of de bounce rate te hoog is, is dus alleen te bepalen aan hand van het doel van de website of de betreffende pagina.

Oorzaken van een hoge bounce rate

Oorzaken van een hoge bounce rate kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Dat een pagina niet aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker.
  • Dat de bezoeker wel vindt wat hij of zij graag wilde, maar dat deze persoon daarna weer weggaat (vaak bij informatieve websites).
  • Dat bezoekers inloggen of naar een sub domein gaan. Google Analytics registreert dit dan als weggaan, maar eigenlijk worden ze gewoon niet meer gemeten.
  • Het intypen van een nieuwe URL.
  • Een klik naar de vorige pagina (meest voorkomend).
  • Dat er geen interactie is. De sessie eindigt na dertig minuten.

Fouten door een verkeerde configuratie

  • Klik op een externe link
    Een bounce hoeft niet persé slecht te zijn wanneer de bezoeker op een externe link klikt. Misschien komen ze op een partnersite terecht of is het juist één van je doelstellingen.
  • Incorrecte trackingconfiguratie
    Als de trackingscode van Google Analytics niet goed is geïmplementeerd op alle pagina’s van je website, dan kan dit een negatieve impact hebben op je bounce rate. Als de gebruiker van een pagina met trackingcode naar een pagina zonder trackingcode navigeert, is dit in Google Analytics een bounce.
  • Spam in Google Analytics
    Jammer genoeg maken steeds meer websites misbruik van Google Analytics, zodat ze via een omweg als referral in je rapporten komen te staan. Het is belangrijk om deze websites zo snel mogelijk weg te filteren uit je data. Aangezien ze niets op je website doen, zorgen ze voor een incorrect hoge bounce rate.

Meer informatie?

Heb je na het lezen van deze FAQ nog vragen over (de betekenis van) bounce rate? Of heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op. Wij geven graag antwoord op al jouw vragen.


Wijntje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?