Vizien

Wat is Google Ads en hoe werkt het?

Ben je van plan om te gaan adverteren in Google? Dan kunnen wij ons zo voorstellen dat je nog wat vragen hebt. Vragen als ‘Wat is Google Ads?’, ‘Hoe werkt Google Ads?’ en ‘Wat zijn de bijbehorende kosten?’ beantwoorden wij van Vizien graag voor je.

Wat is Google Ads?

Google Ads, voorheen bekend als Google AdWords, is het advertentieplatform van Google. Google begon met Google Adwords met tekstadvertenties in de zoekmachine zelf. Intussen is het hernoemd naar Google Ads en is het uitgebreid met Google Display, Google Shopping, de Google Play store en YouTube advertising. Al deze verschillende uitingen kunnen worden beheerd vanuit één centraal punt: Google Ads.

Google Ads biedt enerzijds de mogelijkheid om te adverteren op het zoeknetwerk en anderzijds om te adverteren op het display netwerk. Het zoeknetwerk houdt rekening met een zoekopdracht en de zoekresultatenpagina. Op deze zoekresultatenpagina vind je bijvoorbeeld Google Shopping en search advertenties terug. Het display netwerk bestaat uit een opeenstapeling van miljoenen websites over de wereld. Websites waar jij jouw Google Display advertenties kunt tonen. Denk bijvoorbeeld aan diverse nieuwswebsites.

Google geeft je met het Google Ads platform dus de mogelijkheid om via hen te adverteren. Binnen dit platform moet je wel je campagnes zelf invulling geven en opzetten. Een goede campagne heeft als doel om relevante bezoekers naar jouw website te trekken.

Hoe werkt Google Ads?

Om de vraag ‘Hoe werkt Google Ads?’ in een notendop te beantwoorden: je maakt advertenties aan. Deze advertenties worden vertoond indien iemand zoekt op de door jou ingestelde zoekwoorden. De persoon klikt dan vervolgens op een advertentie en wordt doorgestuurd naar jouw website. Je betaalt per klik (cost per click of CPC). Google gebruikt een live veilingmodel om te bepalen welke advertenties vertoond worden.

Het veilingmodel

Aan de hand van een supersnelle veilig bepaalt Google Ads welke advertenties getoond worden op de zoekresultatenpagina. Hierbij zijn drie factoren van belang:

  1. Jouw bod
    Je laat aan Google weten wat het maximum bod is dat jij wilt betalen voor een klik op jouw advertentie.
  2. De kwaliteit
    Google kijkt altijd naar de relevantie van jouw advertenties. Ook de bijbehorende website wordt beoordeeld. Deze kwaliteit wordt doorlopend geëvalueerd. Dit wordt ook wel de kwaliteitsscore genoemd.
  3. De verwachte impact van je advertentie-extensies
    Bij het aanmaken van een advertentie heb je de keuze om extra extensies (en dus extra informatie) mee te geven. Denk aan extensies voor telefoonnummers, sitelinks, highlights, prijs, etc. Aan de hand van deze extensies bepaalt Google wat de impact is op de prestatie van jouw advertentie.

Het is dus niet zo dat jouw advertentie als eerste getoond wordt, door simpelweg hoog te bieden. Google vindt het belangrijk om de kwaliteit te waarborgen.

Neem contact op

Ben je benieuwd of Google Ads interessant is voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op. De specialisten van Vizien kijken graag met je mee naar de mogelijkheden op het gebied van online adverteren.


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Manon van den Beuken, Founder & Commercieel directeur
Manon van den Beuken Founder & Commercieel directeur