Google Ads biedt enerzijds de mogelijkheid om te adverteren op het zoeknetwerk en anderzijds om te adverteren op het displaynetwerk. Maar wat is nou precies het verschil tussen een search advertentie en een display advertentie? Daar geven wij in deze veelgestelde vraag graag antwoord op.
Het zoeknetwerk van Google bestaat uit het normale zoeken in Google, Google Maps, Google Shopping, Google afbeeldingen en de websites van zoekpartners van Google.
Een search advertentie is de bekendste advertentie die je met Google Ads kunt instellen. Het principe van een search advertentie is eenvoudig: relevante doelgroepen zijn actief op zoek naar de producten of diensten die jij met je bedrijf aanbiedt. Door hen op het juiste moment waardevolle search advertenties voor te schotelen, lok je hen als het ware naar je website.
Het belangrijkste bij een search advertentie is dat je moet bieden op relevante zoekwoorden waarvoor je relevante advertenties schrijft. Deze advertenties target je richting je doelgroep.
Het displaynetwerk bestaat uit een opeenstapeling van miljoenen websites over de wereld. Websites waar jij jouw Google Display advertentie kunt tonen. Denk bijvoorbeeld aan Gmail, YouTube en diverse nieuwswebsites waar Google als zoekpartner ingesteld is (zoals Nu.nl, Marktplaats.nl). Alle websites die deel uitmaken van het Google Display Netwerk verhuren advertentieruimte op hun website in de vorm van visuele advertenties in allerlei afmetingen.
Een andere bekende vorm van Google Ads zijn de display advertenties. Bij een display advertentie wordt gebruik gemaakt van beeld en/of video. Een display advertentie is zichtbaar op websites en sociale netwerken die jouw doelgroep bezoekt. Oftewel je bent bijvoorbeeld een website van een krant aan het bekijken en ziet in de marges een beeldadvertentie verschijnen van een bepaald merk of product. Dát is een display advertentie afkomstig van het Google Display netwerk.
Het grootste verschil is dat je met het zoeknetwerk uitsluitend gebruik kunt maken van tekst, terwijl je met het display netwerk ook gebruik kunt maken van beeld. Met het Google Display Netwerk maak je geen gebruik van het zoeknetwerk, maar staat je display advertentie op andere websites. Het bereik van een display advertentie is groter, maar het conversiepercentage ligt over het algemeen lager.
Wil je graag meer weten over Google Ads en de werking hiervan? Lees dan onze FAQ ‘Wat is Google Ads en hoe werkt het?’. Ben je benieuwd of search en display advertenties interessant zijn voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op, want Vizien is niet voor niets gespecialiseerd in search marketing.
Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.
Neem contact op