Vizien

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO en SEA zorgen er allebei voor dat je hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines komt te staan. Maar er bestaat wel degelijk een verschil tussen SEO en SEA. Om het verschil tussen SEO en SEA uit te kunnen leggen, is het eerst belangrijk om te weten wat SEO en wat SEA nou eigenlijk is.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt dit zoekmachineoptimalisatie genoemd. Dit houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt om zo hoog mogelijk in de resultaten van de zoekmachines te komen. Dit doe je door pagina’s te optimaliseren op één of meerdere specifieke zoektermen. Met SEO vergroot je uiteindelijk de vindbaarheid binnen de organische, niet betaalde zoekresultaten van Google.

SEO is een langetermijnstrategie om zichtbaar te zijn op het internet en bezoekers naar je website te trekken.

Wat is SEA?

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel het adverteren in de zoekmachines zoals Google. SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines. Je promoot dus je website, producten of diensten in de zoekresultaten van de zoekmachines. Bij een zoekopdracht in Google heb je twee soorten advertenties: Google Ads en Google Shopping.

Bij SEA kies je een aantal specifieke zoekwoorden waarvoor je betaalt om op te ranken. Hoeveel je betaalt, is aan jou. De hoogste bieder krijgt hier vaak de hoogste ranking. Je betaalt alleen wanneer er iemand op je advertentie klikt. Bij SEA heb je je advertentie snel hoog in Google.

Het verschil tussen SEO en SEA

Daar waar SEO staat voor organische vindbaarheid die je moet verdienen door onder andere relevante content, een goede techniek en linkbuilding, gaat SEA om vindbaarheid waar je voor moet betalen.

Een ander belangrijk verschil tussen SEO en SEA is de tijdspanne waarin je resultaat ziet. Waar de resultaten bij SEO weken tot zelfs maanden kan uitblijven, zijn de resultaten van SEA meten zichtbaar.

Nog een verschil is het inzicht qua resultaten. Zet je voornamelijk in op SEO? Dan krijg je veel minder resultaten/inzichten. In de meeste gevallen zie je namelijk niet hoe een gebruiker op jouw website terechtgekomen is. Bij SEA zijn deze gegevens wel transparant. Het resultaat van SEO is dus lastiger te meten.

Neem contact op

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van SEO of SEA voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op. Wij zijn gespecialiseerd op het gebied van search marketing, dus voorzien jou altijd van een goed advies.


Wijntje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager