Wat zijn conversies en hoe meet ik ze?

Wat is een conversie?

Als je een onderneming hebt met een website en/of webshop, is een van de belangrijkste aandachtspunten de conversie. Maar wat betekent conversie nou eigenlijk en hoe meet je het?

Voor we gaan uitleggen hoe je conversies berekent, geven we eerst antwoord op de vraag: wat zijn conversies? Een conversie is een actie die een bezoeker doet waardoor hij echt klant wordt. Je hebt harde conversies/macro conversies en zachte conversies/micro conversies.

Wat is een harde conversie?
Een harde conversie, ook wel macro conversie genoemd, draagt bij aan de omzet van een bedrijf. Tot de harde conversies behoren bestellingen en betalingen op een website. Een bezoeker heeft actief iets gekocht.

Wat is een zachte conversie?
Een zachte conversie, ook wel micro conversie genoemd, draagt niet direct bij aan de omzet, maar is wel een stap in die richting. Het lijken misschien kleine handelingen, maar een zachte conversie is een eerste stap richting een harde conversie. Tot de zachte conversies behoren bijvoorbeeld inschrijvingen voor de nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier.

Wat zijn meetbare conversies?

Nu we weten wat conversies precies zijn, is het slim om jouw conversieratio te meten. Je conversieratio is te berekenen met de volgende formule:

Aantal verkochte producten/aantal bezoekers x 100%

Om je conversie te meten gebruik je in de meeste gevallen Google Analytics. Hier kun je zien waar je bezoekers vandaan komen, hoeveel bezoekers je (op welke pagina) krijgt en naar welke producten ze kijken. Ook kun je een heatmap maken. Met een heatmap breng je in kaart op welke links en knopjes bezoekers klikken.

Met deze gegevens kun je beginnen met het meten en verbeteren van je conversies door je website te optimaliseren. Begin altijd met een nulmeting: houd de website een tijdje in de gaten en bereken over die tijd het gemiddelde conversieratio. Na de nulmeting voer je één voor één veranderingen door. Doe dit nooit tegelijk. Na een periode van meten zie je wel of geen stijging in het aantal conversies en kun je weer een nieuwe verbetering toevoegen. Ook kun je gebruik maken van verschillende handige tools, zoals Visual Website Optimizer. Het bijhouden en veranderen van je website kost veel tijd, hierin kunnen dit soort hulpmiddelen je flink wat tijd besparen.

Hulp nodig?

Wil je het aantal conversies op jouw website verhogen, maar weet je niet hoe? Wij helpen je hierbij graag verder. Samen met jou bepalen we de beste aanpak voor het verhogen van de conversieratio op jouw website. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden!


Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?