Wat zijn de gemiddelde kosten voor een Facebook advertentie?

Wist je dat adverteren op Facebook voor bijna ieder bedrijf of organisatie interessant is? En door de enorm brede doelgroep en de gerichte targeting mogelijkheden geldt dit hoogstwaarschijnlijk ook voor jouw bedrijf.

De kosten van adverteren op Facebook

De gemiddelde kosten voor adverteren op Facebook liggen tussen de 0,005 en 2 euro. Onderstaande kosten zijn slechts een indicatie.

  • Merkbekendheid (per weergave) vanaf 0,005 euro
  • Verkeer naar website (per klik) vanaf 0,25 euro
  • Leadgeneratie (per lead) vanaf 2 euro
  • Conversie – dit is afhankelijk van de prijs van jouw product of dienst

Het is belangrijk om jezelf niet blind te staren op de kosten om te adverteren op Facebook, want uiteindelijk gaat het om een positieve ROI: hoeveel euro verdien je voor elke euro die je besteedt.

Facebook advertentieveiling

Wat de uiteindelijk kosten van een Facebook advertentie zijn, is afhankelijk van het veilingsysteem dat Facebook hanteert. Een aantal factoren bepalen uiteindelijk de kosten voor je Facebook campagne:

  1. Doelgroep
    De gekozen doelgroep heeft een grote invloed op de prijs van je Facebook advertentie. Probeer altijd een goede balans te vinden in de grootte van je doelgroep. Je wilt en hoeft namelijk geen mensen te bereiken die geen waarde hebben voor je bedrijf. Maar je moet je doelgroep wel groot genoeg maken om de advertentie uiteindelijk te tonen.
  2. Advertentiebudget
    Bij het plaatsen van een advertentie op Facebook stel je altijd een advertentiebudget in. Dit kan per campagne of per advertentie ingesteld worden. Hoewel een groter budget meer flexibiliteit biedt, kun je ook met een beperkt budget goede resultaten behalen.
  3. Advertentie bod
    Wanneer je kiest voor de strategie ‘laagste bod’ zorgt Facebook ervoor dat de kosten voor je advertentie zo laag mogelijk blijven. Je kunt er ook voor kiezen om een hoger bod in te stellen, waardoor je waarschijnlijk vaker getoond wordt. Hierdoor stijgen je kosten natuurlijk ook weer.
  4. Doel
    Wanneer je gaat adverteren op Facebook doe je dat met een doel. Over het algemeen geldt hoe meer waarde het doel, hoe duurder de advertentie. Een advertentie tonen is namelijk veel eenvoudiger dan het realiseren van een verkoop.
    – Naamsbekendheid -> bereik en merkbekendheid
    – Betrokkenheid en acties – > verkeer, leadgeneratie, downloads, videoweergaven en chatberichten
    – Conversies -> conversies, webshopverkeer, verkopen
  5. Plaatsing
    Je kunt met Facebook niet alleen op Facebook adverteren, maar ook op Instagram en Tiktok. Waar je advertentie allemaal geplaatst wordt, heeft invloed op de totale kosten. Advertenties op Instagram kunnen bij bepaalde doelgroepen namelijk een stuk duurder per klik zijn dan op Facebook.
  6. De kwaliteit
    De kwaliteit en relevantie van jouw advertenties bepalen voor een groot gedeelte ook de prestaties en de kosten. Wanneer je advertenties maakt met een hoge relevantie,- en betrokkenheidsscore, heb je lagere kosten en is Facebook eerder geneigd om deze aan hun gebruikers te tonen.

Adverteren op Facebook uitbesteden?

Wil je graag adverteren op Facebook, maar weet je niet hoe dit het beste aan te pakken? Dan kun je dit ook uitbesteden aan onze specialisten op het gebied van online adverteren. Neem contact met ons op voor meer informatie.


Wijntje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?