Vizien

Wat zijn SEO-teksten eigenlijk?

Om antwoord te geven op de vraag ‘Wat zijn SEO-teksten?’ is het belangrijk om eerst het begrip SEO te verklaren. SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. SEO-teksten zijn dus teksten die je schrijft om de betreffende pagina en je totale website/webshop te optimaliseren voor de zoekmachine. Met als uiteindelijke doel om én beter vindbaar te zijn voor jouw doelgroep én meer omzet te genereren.

Wat betekent het om te schrijven voor SEO?

SEO-schrijven is het schrijven van inhoud met de bedoeling om op de eerste pagina van een zoekmachine, zoals Google, terecht te komen. Maar een goede SEO-tekst schrijf je in de eerste plaats voor je bezoekers. Voordat je aan de slag kunt met het schrijven van SEO teksten, stel je jezelf daarom ook de volgende vragen:

  • Wat is het doel van de pagina? Denk aan het verkopen van een product of dienst, het aanvragen van een offerte of het vinden van een antwoord op zijn vraag. Met andere woorden: wat heeft iemand nodig, wat is de zoekintentie?
  • Voor wie schrijf ik eigenlijk? Dus wie is de doelgroep? Schrijf je tekst vervolgens alsof je rechtstreeks tegen je bezoeker praat. Creëer het best mogelijke antwoord op een bepaalde zoekopdracht en presenteer dit op een manier die gemakkelijk te lezen én te begrijpen is.
  • Wat hoop ik dat de lezer van mijn tekst na afloop doet?

Hoe dan?

Nu je weet wat SEO-teksten zijn en wat het betekent om te schrijven voor SEO is de volgende vraag, maar hoe dan? Want ja, Google kijkt naar hoe vaak en waar de zoekwoorden op jouw pagina terugkomen, maar het herhalen van deze zoekwoorden is niet de juiste manier. Doe je dit teveel, dan is de consequentie zelfs dat je de zoekresultaten negatief beïnvloedt.

Het is belangrijk om met jouw SEO-teksten op een positieve manier het verschil te maken. Dit door rekening te houden met de verschillende on-page SEO-elementen zoals de title tag, de meta description en de H1-tag. Wat alle on-page SEO-elementen zijn en hoe je ze toepast, lees je in het blog ‘Alle on-page SEO-elementen uitgelegd’.

Dus…

…SEO-teksten zijn aan de ene kant teksten die geschreven zijn om goed vindbaar te zijn in de zoekmachine. Maar aan de andere kant moet je SEO-teksten helemaal niet schrijven voor de zoekmachine, maar voor je doelgroep. Een zoekmachine als Google wordt namelijk geen klant van je. En een tekst die goed scoort in de zoekresultaten, maar nooit gelezen wordt, is nutteloos. Hetzelfde geldt voor een tekst die inhoudelijk heel aantrekkelijk is, maar niet rankt in de zoekmachine en dus nooit gevonden wordt.

Je leest het al: het schrijven van een goede SEO-tekst is nog niet zo simpel. Ben je benieuwd of SEO-teksten ook voor jou het verschil kunnen maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij kijken graag met je mee!

Koffietje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Lois Hoos, Commercieel officemanager
Lois Hoos Commercieel officemanager