Wat zijn touchpoints?

Alle momenten waarop een gebruiker interactie heeft met een bedrijf, merk of organisatie worden touchpoints genoemd. Een gebruiker kan namelijk op meerdere manieren in aanraking komen met een bedrijf, merk of organisatie. Voorbeelden van touchpoints zijn: fysieke gebouwen en reclame op televisie, maar ook flyers, online advertenties, social media kanalen, websites en reviews zijn touchpoints.

Touchpoints: dit houden ze in

Het is enorm belangrijk om te begrijpen welke interacties een gebruiker heeft, zodat deze interacties ook verbeterd kunnen worden. Touchpoints worden daarom vaak visueel weergegeven in een customer journey. Een customer journey weergeeft de reis van een potentiële klant of lead van oriëntatie tot eventuele aankoop. Het is belangrijk dat de touchpoints die worden meegenomen in de customer journey de communicatie van een bedrijf, merk of organisatie samenbrengen. Dit bevordert namelijk het merkbewustzijn, de merkconsistentie en de geloofwaardigheid.

Voorbeelden van touchpoints  
In de marketing hebben wij een aantal touchpoints die enorm belangrijk zijn. Denk aan websites en social media, maar ook aan beoordelingen van klanten, e-mailmarketing en bijvoorbeeld een blog.

Voor een hoop bedrijven, merken en organisaties is een bedrijfswebsite hét centrale punt. Het is een plek waar SEO-teksten als blogs en FAQ’s worden geplaatst, die je vervolgens kunt promoten op social media. Maar ook de pagina’s waar een gebruiker naartoe wordt geleid vanuit jouw paid media.

Ook zijn digitale advertenties, het afrekenproces van een webshop, gesprekken met de klantenservice en e-mailmarketing belangrijke touchpoints.

Touchpoints optimaliseren

Touchpoints zijn te optimaliseren. Het doel hiervan is dat ze meer opleveren en een potentiële klant dus eerder wordt overgehaald. Het is belangrijk om een positieve ervaring te creëren rondom ieder touchpoint. Waar een touchpoint aan hoort te voldoen? In ieder geval aan onderstaande punten:

  • Het erkennen van het eventuele probleem wat een potentiële klant ervaart;
  • Het bieden van voldoende nuttige informatie aan de potentiële klant;
  • Het bieden van een oplossing;
  • Het moment waarop de potentiële klant besluit over te gaan tot een aankoop te doen bevorderen;
  • Het gedrag van de klant na een aankoop motiveren.

Meer weten over touchpoints?

Wil je meer weten over de werking van touchpoints of ben je benieuwd welke jij kunt toevoegen aan jouw customer journey? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag.


Wijntje?

Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?