Een compleet overzicht van alle bevestigde Google algoritme updates van de afgelopen jaren, zoals Core Updates, Helpful Content Updates en Product Reviews Updates. Filter eenvoudig op jaar, maand en soort update.
Op woensdag 8 november is Google met het begonnen van de uitrol van een Reviews Update. Google geeft aan dat het reviews systeem vanaf nu op regelmatige basis wordt verbeterd. Updates mbt reviews worden daarom ook niet meer aangekondigd. Google gaf eerder aan dat het vanaf nu een “rollende update” wordt.
Op 2 november is Google begonnen met het uitrollen van een core update. Het kan tot twee weken duren tot de uitrol is voltooid.
Google heeft laten weten dat ze een paar weken geleden zijn gestopt met het uitvoeren van ‘ingesprongen resultaten’. Dit heeft niets te maken met de Google Oktober 2023 Core Update.
Waarom Google hiermee is gestopt? Omdat het niet meer zo handig was als voorheen. Vooral bij oneindig scrollen: een techniek waarbij nieuwe inhoud automatisch wordt geladen wanneer een gebruiker het einde van een pagina heeft bereikt.
Wel blijft Google ervoor zorgen dat maximaal twee resultaten van dezelfde website in de topresultaten kunnen komen. Dit kan variëren op basis van de aard van de zoekopdracht.
Op 5 oktober is Google begonnen met het uitrollen van de core update van oktober. Het kan tot twee weken duren tot de uitrol is voltooid.
Het vermoeden is dat Google met deze update een aantal zaken terugdraait na de September Core Update. In praktijk blijken namelijk diverse fora ineens beter te ranken, terwijl dat eigenlijk niet zou moeten.
In de spam update van oktober heeft Google zich gefocust op de verbetering van de dekking van een hoop talen, zoals Turks, Vietnamees, Indonesisch, Hindi en Chinees. Hiermee verwacht Google zichtbare spam te reduceren in de zoekresultaten. Denk o.a. aan cloacking, gehackte sites, auto-gegenereerde spam (of low-quality content) en gescrapete content.
De spam update is wereldwijd uitgebracht en begon op 4 oktober 2023.
De helpful content update heeft zich specifiek gericht op de inhoud die is geschreven om bezoekers te informeren en minder op de inhoud die is geschreven voor zoekmachines. Tijdens deze helpful content update heeft Google ook de classificator verbeterd.
Daarnaast heeft Google tijdens deze update een aantal wijzigingen aangebracht aan de helpful content pagina, namelijk:
De core update van augustus is de tweede update van dit jaar. Google heeft advies gegeven over wat je kunt doen wanneer je na deze update of in het verleden negatief bent beïnvloed door een core update.
In augustus begon Google met deze core update. Deze update duurde 16 dagen en is op 8 september volledig uitgerold.
Omdat het systeem van Google nu ook recensies over andere diensten bevat, is ‘product’ uit de naam verwijderd. Vanaf nu heet een product review update daarom een review update.
Ook omvat het beoordelingssysteem vanaf nu meer dan alleen productreviews. De criteria voor de productreviews zijn vanaf nu namelijk ook van toepassing op alle inhoud die is ontworpen om te helpen met het maken van beslissingen. Hierdoor vallen recensies over diensten en andere zaken hier vanaf nu ook onder.
Google heeft een nieuwe core update uitgebracht die vooral te maken heeft met het algemene algoritme van Google, het E-E-A-T algoritme, en de kwaliteit van websites. Door deze update wordt relevante content van hoge kwaliteit namelijk beloond.
De core update is wereldwijd uitgerold en is van toepassing op alle talen. De update duurde 13 dagen en is op 28 maart volledig uitgerold.
Google heeft een update voor het product reviewsysteem uitgevoerd. Deze update maakt het mogelijk om reviews te plaatsen in de talen: Engels, Spaans, Duits, Frans, Italiaans, Vietnamees, Indonesisch, Russisch, Nederlands, Portugees en Pools.
Het doel van deze update is om goede productrecensies binnen het product reviewsysteem te belonen. Goede productrecensies bieden namelijk inhoud met analyses die inzichtelijk en origineel zijn en zijn geschreven door echte kenners of enthousiastelingen die veel over een bepaald onderwerp weten.
Google heeft met de Link Spam Update voor het eerst hun op AI gebaseerde spam-preventiesysteem SpamBrain ingezet tegen links. SpamBrain detecteert sites die links kopen en sites die worden gebruikt om externe links door te geven. Deze worden vervolgens verwijderd. De geautomatiseerde systemen om zoekspam te detecteren werkten al, maar door deze update is de manier waarop deze werkt verbeterd.
De Link Spam Update is wereldwijd uitgebracht en heeft gevolgen voor alle talen. De uitrol van deze update begon op 14 december 2022 en eindigde op 12 januari 2023.
De nieuwe helpful content update verbetert de classificatie van content. Deze update is wereldwijd uitgebracht en de classifier werkt nu voor alle talen. Hierdoor staat nuttige en betrouwbare content die geschreven is voor én door mensen centraal, zodat mensen deze ook in de zoekresultaten te zien krijgen. Geen content meer die is gericht op zoekmachineverkeer dus.
De uitrol van de helpful content update heeft 38 dagen geduurd en is op 13 januari 2023 voltooid.
In de spam update linkt Google naar de update van SpamBrain die binnenkort live gaat. Dit is het op AI gebaseerde spam-preventiesysteem tegen links. Een van de voorbeelden uit de update is het kunnen identificeren of productrecensies herschreven productbeschrijvingen zijn of dat ze handmatig zijn geschreven.
Een update voor het product reviewsysteem is gelanceerd voordat de core update klaar was met uitrollen. Veranderingen in de productbeoordelingen hebben te maken met de update in het product reviewsysteem. Andere veranderingen hebben waarschijnlijk te maken met de core update.
Google heeft een update met meerdere kleine updates uitgerold. Deze update is geen grote, specifieke update en is de tweede Google Core Update van dit jaar. De eerste werd in mei dit jaar uitgevoerd. De Core Update is bedoeld om de zoekresultaten relevanter maken voor bezoekers.
De core update begon op 12 september en is op 26 september volledig uitgerold.
Google heeft een nieuwe update voor het helpful content systeem uitgerold. Met deze update wil Google originele en authentieke content die voor én door mensen is gemaakt beter zichtbaar maken in de zoekresultaten.
Door deze update wordt het publiceren van kwalitatief goede productrecensies gefinetuned. Het publiceren van kwalitatief goede productrecensies op sites voor e-commerce of product reviews zorgt ervoor dat bezoekers beter geïnformeerd worden over hun aankoop. Ook heeft Google de adviezen voor best practices aangescherpt wanneer het gaat om productreviews.
Deze uitrol begon op 27 juli 2022 en eindigde op 2 augustus 2022.
Voor de core update van mei heeft Google zich voornamelijk gefocust op het helpen bij het beter begrijpen van websites en de kwaliteit te verbeteren van de zoekresultaten. Het is belangrijk om jouw website up-to-date te houden en te voldoen aan de richtlijnen die Google heeft opgesteld.
De core update duurde ongeveer twee weken en is op 9 juni volledig uitgerold.
Met deze update worden gebruikers uitgedaagd om uitgebreide productreviews te plaatsen. Google heeft het afgelopen jaar namelijk gewerkt aan de manier waarop productreviews gerangschikt worden bijgewerkt om zo voorrang te kunnen geven aan unieke inhoud. Google zal deze uitgebreidere reviews vanaf nu ook eerder promoten in de zoekresultaten.
De product reviews update begon op 23 maart 2022 en eindigde op 6 april 2022.
Google heeft een update voor de pagina-ervaring op desktop uitgerold. Deze update is al eerder uitgerold op mobiel. Door de core web vitals release wordt het eenvoudiger om met het Search Console-rapport de website en de paginafunctionaliteit te verbeteren. Dit betekent dat LCP, FID en CLS en de minimum-drempels die hierbij horen voor desktopversies nu gelden als signaal voor de ranglijst. Alle andere aspecten van pagina-ervaringssignalen zoals HTTPS en afwezigheid blijven van toepassing.
Ben jij op zoek naar een zoekmachine marketingbureau dat wél waarmaakt wat ze zeggen? Dan ben jij onze klant. Zin om samen te werken? Wij maken graag kennis met jou en je bedrijf.
Neem contact op