Hoe het weghalen van het euroteken zorgde voor 15% meer conversie bij Koffietje.nl.

www.koffietje.nl

Voor Koffietje.nl hebben we een A/B test gedraaid om de invloed van het euroteken op de website te testen. Wat gebeurt er als we het euroteken weghalen? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het tonen van een euroteken een prijs psychologisch gezien hoger doet lijken. Wij testen deze hypothese met als doel: de conversie van Koffietje.nl verhogen.

  • +19 % add-to-cart acties
  • +15 % conversies
Toegepaste diensten.

Waarom euroteken weghalen?

Bij steeds meer bedrijven (vooral de grote spelers) zien we dat er geen euroteken meer staat bij producten. Koffietje.nl was benieuwd en wilde weten of dat ook voor hen zou werken. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen een negatieve associatie hebben met valuta tekens. Ook lijkt een prijs mét euroteken als hoger te worden ervaren. We gaan testen of dit psychologische fenomeen ook bij Koffietje.nl voor meer conversies kan zorgen.

Aanpak

We testen de hypothese door het draaien van een A/B test. Wat doet het wel of niet weghalen van het euroteken met het aantal add-to-cart acties en vervolgens daadwerkelijke aankopen? Met behulp van VWO (Visual Website Optimizer) hebben we op een productpagina, in het winkelwagentje en in de checkout het euroteken weggehaald. De pagina’s met euroteken en zonder euroteken hebben we vervolgens getest.

Resultaten

Na het testen kwam er een duidelijk antwoord uit het onderzoek: ja, het weghalen van het euroteken zorgt voor meer conversie. We zien dat de test zonder euroteken voor de prijs tot een stijging van 19.41% meer add-to-carts leidt. Het aantal aankopen stijgt met 14.87%.

  • +19 % add-to-cart acties
  • +15 % conversies

Hoe nu verder?

Nadat deze test succesvol bleek, hebben we dit uitgerold op Koffietje.nl. Hierdoor is het conversiepercentage op de site verbeterd, en dat merken we in aantallen orders. Dit betekent dus ook dat we met zekerheid het euroteken voortaan niet meer tonen op Koffietje.nl. Ook geeft deze A/B test ons voldoende munitie hetzelfde te testen bij meerdere E-commerce-klanten.

Een website en zijn bijbehorende online marketing is echter nooit echt ‘klaar’. We blijven daarom verschillende testen uitvoeren om zo de website nog meer te verbeteren. Momenteel lopen er bijvoorbeeld nog 2 tests, waarbij we het effect van betaallogo’s onderzoeken en een contrasterende kleur testen voor de add-to-cart button.

Vizien heeft mij enorm geholpen met het realiseren van de website en webshop. Ze blijven mij keer op keer verrassen met verbeteringen, nieuwe designs en mogelijkheden om de conversie op de site te vergroten.

Sám Lasaroms
Sám Lasaroms. Oprichtster

Onze succesverhalen
waar we trots op zijn

Verdubbeling in organisch verkeer en een betere UX voor Merlijn Groep

Verdubbeling in organisch verkeer en een betere UX voor Merlijn Groep

De website van Merlijn bestaat al heel lang. Toch waren er flink wat dingen waar...

Een website die aansluit bij de wensen van de klant én de doelgroep. Clean & luxe

Een website die aansluit bij de wensen van de klant én de doelgroep. Clean & luxe

De heren van Eysing hadden zelf een website gerealiseerd. Dit wilden ze graag op een...

Hoe Abena van 15.000 bezoekers per maand naar 45.000 is gegroeid

Hoe Abena van 15.000 bezoekers per maand naar 45.000 is gegroeid

Via haar netwerk is Manon in contact gekomen met Rob Basjes, directeur van Abena. Bij...

Boumij rankt top 3 met makelaar Den Bosch door opschonen linkprofiel

Boumij rankt top 3 met makelaar Den Bosch door opschonen linkprofiel

Boumij Makelaars is via het netwerk van Manon klant geworden bij Vizien. Hun doelstelling? Meer...

Organisch verkeer De Voordeligste Deurwaarder keer 3 in één jaar tijd

Organisch verkeer De Voordeligste Deurwaarder keer 3 in één jaar tijd

Jurgen en Manon kennen elkaar via een netwerkclub. Jurgen vertelde daar vol trots over hoe...

Nieuwsgierig?

Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van deze case? Of ben je benieuwd hoe wij de conversie op jouw website kunnen verbeteren met behulp van A/B tests? Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden!

Neem contact op
Michelle de Klerk, Projectmanager
Michelle de Klerk Projectmanager
Geen bullshit, gewoon
goede search marketing?